BIBLIJSKA IMENA – proročanstva i Božji plan da spase ljude
Sveto Pismo ili Biblija jedinstvena je kniga između ostalog po tome što u njoj lična imena imaju značenje koje se uklapa u događaje u kojima ovi ljudi učestvuju.
Imena Biblijskih ličnosti još preciznije nam prenose poruku nadahnutih pisaca.
Božja imena opisuju Njegov karakter, imena Isusa Hrista opisuju Njegovu misiju, a imena Lucifera opisuju razvoj njegove pobune.
Takođe imena pobožnih ljudi opisuju njihovu promenu karaktera, a imena bezbožnih ljudi opisuju prevare i zla koja čine.
Lako je objasniti imena koja su data na osnovu osobina koje je dete imalo prilikom rođenja, ili nadimke koje su sticali u toku svog života.
Ono što je neobično u Svetom Pismu jeste da su neka imena data po direktnom nalogu Boga ili preko anđela, a odnosila su se na nešto što će ta osoba učiniti u budućnosti.
Tako neka imena predstavljaju proročanstvo koje je Bog dao da bismo bolje razumeli buduće događaje.
U jevrejskom jeziku, na kojem je pisan Stari Zavet, reč IME (šem שׁם) ima značenje OSOBINA, KARAKTER, TITULA, AUTORITET, ČAST. Dakle, imena nose neko očigledno obeležje nosioca imena.
Po sličnom principu se i u našem jeziku daju neka imena.
Na primer Miodrag = mio + drag) – pokazuje želju roditelja kakvo bi želeli da njihovo dete bude.
Imena u Bibliji su zapravo pridevi koji ukazuju na osobinu nosioca imena ili proriču njegovu ulogu.
Na primer Isav je dobio nadimak Edom, što znači crven, radi toga što je bio crvenokos (1.Mojsijeva 25.25) i radi crvenog jela zbog kojeg je prodao prvenaštvo (1. Mojsijeva 25.30);
Na sličan način Mojsije je dao sinu ime Girsam što znači izbeglica, begunac, jer je rođen u vreme kada je Mojsije pobegao sa Egipatskog dvora, i bio izbeglica u Madijamu (2. Mojsijeva 18.3);
Reč Gedeon znači uništitelj, ratnik, a uništio je Valov oltar i podigao Božji oltar, i tako dobio ime Jeroval, što znači Neka Val Brani – čime je ukazao na nemoć lažnog boga čiji je kip uništio da odbrani sebe, a kamoli da zaštiti ljude koji mu se mole (Sudije 6.25-32).
Sistematsko proučavanje Biblijskih imena otkriva ispričanu priču o planu koji Bog ima da spasi ljude od greha i smrti. Da bismo to videli detaljnije, pogledaćemo:
1) Božja imena,
2) imena Isusa Hrista,
3) imena Sotone,
4) imena Božjeg naroda, i
5) imena lažnih vernika i bezbožnika.
BOŽJA IMENABožja imena kojim nam se Bog predstavio u Bibliji su zapravo Božje osobine.
Ime ELOHIM prvi put se spominje već u prvom stihu Biblije: "U početku stvori Bog (Elohim) nebo i zemlju."
Reč El - אל izvedena je od reči koja znači moćan, jak, snažan, čime Bog opisuje svoju stvaralačku prirodu.
Bog se otkrio kao moćni Stvoritelj koji je ni iz čega stvorio sve što postoji oko nas (vidi Isaija 45.18). Takvu moć ne poseduje ni jedno stvoreno biće, nego samo Stvoritelj.
Zato Bog za sebe nije rekao da je najmoćniji, nego da je jedini moćan da materiju stvori ni iz čega, ili da materiju preoblikuje u živo biće.
Kada je Mojsije pitao Boga šta da kaže Izraelcima ko je Bog koji mu se objavio, I kako mu je ime, Bog mu je rekao da im kaže da je On "Onaj koji jeste " (Hajah Ašer Hajah - היה אשׁר היה) 2. Mojsijeva 3.13-15
Pod imenom JAHVE (JEHOVA) Bog nam otkriva da je bio, da jeste, i da će biti, to jest da je večno živ, i uvek prisutan – i u prošlosti, i u sadašnjosti, i u budućnosti.
On je Samopostojeći – to jest postoji sam po sebi, i večno će postojati. Bog je prisutan, zauvek živ i zato može da nam pomogne.
Postoje ljudi koji vide mističnu vrednost u imenu Jehova, pa smatraju da ako se Božje ime koristi neprevedeno, na jevrejskom jeziku (Jehova), onda im to daje duhovne prednosti nad onima koji kažu samo Bog ili Gospod.
Međutim, sva imena koja je Bog koristio za sebe su pridevi – osobine koje Bog ima.
Bog je preko svojih imena želeo da shvatimo kakav je, šta nam je On otkrio o sebi, kakve su njegove osobine, to jest karakter.
Kada preko Božjih imena shvatimo Božje osobine, imaćemo poverenje u Njega.
Ako samo koristimo Božja imena na stranom, nerazumljivom jeziku, na primer Jehova, to nas neće pokrenuti da mu verujemo.
Suština je da shvatimo da je naš Tvorac večan i prisutan u našem životu. Onaj koji postoji oduvek, koji je živ, i može dati život, pa čak i vaskrsnuti mrtvog. Kada u našem prevodu piše Gospod Bog, to bi moglo da se prevede sa Moćni Stvoritelj koji je večno živ.
Međutim, Jahve ili Jehova nije jedino ime pod kojim se Bog objavio ljudima. Bog je koristio i druga imena. Kada je Mojsije tražio da se Bog pokaže pred njim, Bog mu je odgovorio da čovek ne može da vidi njegovo lice i da ostane živ. Čovek jednostavno ne može da opstane u prisustvu svetog bića, jer bi trenutno umro.
Zato je Bog rekao Mojsiju ono što je nama ljudima važno da znamo o Njemu, to jest koje je Njegovo ime:
"Učiniću da prođe sve dobro moje ispred tebe, i povikaću po imenu: -Gospod pred tobom, smilovaću se kome se smilujem, i požaliću koga požalim... A Gospod siđe u oblaku, i stade onde s njim, i povika po imenu: Gospod, Gospod Bog, milostiv, žalostiv, spor na gnev, i obilan milosrđem i istinom, koji čuva milost hiljadama, prašta bezakonja, nepravde i grehe, koji ne pravda krivoga, i pohodi grehe otačke na sinovima i unucima do trećeg i četvrtog kolena." 2.Mojsijeva 33.18-23; 34.6,7
Bog kaže da nije važno poznavanje njegovog spoljašnjeg izgleda da bismo ga poštovali, nego poznavanje njegovog karaktera, osobina, to jest imena.
Važno je da znamo o Bogu da je On je Večan, da je Stvoritelj, Svemoćan, da je pun milosti i ljubavi prema nama, i da je apsolutno pravedan.
Posle ovog susreta s Bogom, Mojsiju je koža na licu svetlela, a Mojsijev karakter je bio posvećen, nalik Božjem karakteru.
Susret s Bogom može da promeni ne samo naš spoljašnji izgled, nego i sve naše unutrašnje osobine.
Zato je Bog obećao da će ljudima koji mu budu verovali dati "novo ime", to jest novi, sveti karakter:
"Ko pobedi daću mu... na kamenu novo ime napisano... i neću izbrisati imena njegova iz knjige života... napisaću na njemu ime Boga svojeg... i ime moje novo." Otkrivenje 2.17; 3.5,12.
Takođe, Bog je rekao da mu je ime i Sveti (Kadoš), jer je svetost još jedna važna Božja osobina:
"Ovako govori Visoki i Uzvišeni, koji živi u večnosti, kojemu je ime Sveti (Kadoš): -Na visini i u svetinji stanujem, i s onim ko je skrušenog srca i smernog duha, oživljujući duh smernih i oživljujući srce skrušenih." Isaija 57.15
ADONAJ znači gospodar, vlasnik, onaj koji upravlja, vlada, kontroliše. Bogu sve pripada, On je vlasnik sveta koji je stvorio.
Kada je stvorio čoveka na Zemlji, Bog mu je dao da u Njegovo ime upravlja planetom.
Međutim, ljudi su odbacili poslušnost svom Gospodaru, i poslušali Lucifera koji je postao knez ovog sveta.
Isus je sišao na zemlju da nam pokaže da je Bog gospodar koji služi svojim stvorenjima, nije gospodar samo zato što je najjači, nego zato što istinski bri ne za naše dobro.
Matej 20:28 Kao što ni sin čovečiji nije došao da mu služe, nego da služi i da dušu svoju u otkup da za mnoge.
EL ŠADAJ znači Svemoćni. Ne postoji nijedna dobra stvar koju Bog ne može da uradi.
Pošto Bog radi samo dobre stvari. Besmisleno je očekivati da Bog stvori kamen koji ne može da podigne, jer je to apsurdno i besmisleno, a Bog čini samo dobro i svrsishodno.
Kada je Isak blagoslovio Jakova rekao mu je da će od njega postati mnoštvo naroda, jer je Bog El Šadaj - Svemoćan (1.Mojsijeva 28.3).
Iako je njegov predak Avram bio 100 godina star, Božjim čudom dobio je dete od koga je nastao veliki narod.
Ne postoji ništa što Bog ne može da uradi. “Ah, Gospode Gospode! eto, ti si stvorio nebo i zemlju silom svojom velikom i mišicom svojom podignutom; ništa nije tebi teško.” (Jeremija 32:17)
Šta je Bogu teško? On sve može. Bogu koji stvara materiju ni iz čega, koji može da vaskrsne mrtvog čoveka, Njemu zaista ništa nije teško.
Gospod nad vojskama (Jahve cabaot) Jer eto onoga koji je sazdao gore i koji je stvorio vjetar i javlja čovjeku što misli, čini od zore tamu, i hodi po visinama zemaljskim; ime mu je Gospod Bog nad vojskama. Amos 4.13; Vidi Psalam 24.10; Jeremija 10.16.
Gospod nad vojskama može da se prevede sa Onaj ko večno postoji nad sazvežđima. Bog je stvorio zvezde, sazvežđa i ceo svemir.
Na žalost, mnogi ljudi danas veruju astrolozima koji proriču budućnost preko sazvežđa, umesto da veruju Stvoritelju tih nebeskih tela.
EL KANA znači Moćni Revnitelj, pravedan, revnostan, ljubomoran. (2. Mojsijeva 20.5; 34.14) Ovo ime nam govori da će Bog revnosno sve učiniti da nas spase ako mi to prihvatimo, jer je Bog je dosledan do najsitnijih detalja.
Agara je nazvala Boga "El Roi," Moćni Bog koji vidi (1. Mojsijeva 16,13). Bog sve vidi i zna, sve naše nevolje i patnja.
Bog nekad reaguje I izbavi nas iz nevolje, a nekad čeka Dan Suda kada će sve što je video izneti na sud i izvršiti presudu.
ATIK znači Pradavni.
Gledah dokle se postaviše prestoli, i starac sede, na kom beše odelo belo kao sneg, i kosa na glavi kao čista vuna, presto mu beše kao plamen ognjeni, točkovi mu kao oganj razgorio. Danilo 7:9
Daničić je preveo ovu reč sa "starac" (Danilo 7.9,13,22) Naravno, Bog nije star u smislu kao kad ljudima u starosti oslabe telesne funkcije. Bog je proživeo mnogo dana, mnogo vremena, ali na Njega vreme ne utiče u smislu starenja. On je večan i za razliku od nas On ne stari.
Gospod je rekao da neće ostaviti svoj narod radi svog velikog imena – dakle radi osobina Njegovog karaktera." 1.Samuilova 12,22
Uputio nas je da se molimo ovako: -Da se sveti ime Tvoje, da dođe carstvo Tvoje i na zemlju kao što je na nebu. Matej 6,9
Poznavanje i prihvatanje Božjih osobina je neophodno za duhovni napredak. Ako shvatamo vrednost Božjih osobina, i vidimo koliko nam Božje osobine nedostaju u našim karakterima, onda treba da se obratimo u molitvi Svemogućem, Večnom, Svetom, Milostivom, Pravednom
Gospodaru sveta u kojem živimo, i od Njega zatražimo da kao što je na početku stvorio savršeni svet, obnovi i naše karaktere koje smo pokvarili živeći nezavisno od Njega.
"I svaki koji prizove ime Gospodnje spašće se (Joilo 2.32 Rimlj. 10.13)." To znači da će se spasiti oni koji se uzdaju u Boga zbog Njegovih osobina (to jest imena).
"Glas Gospodnji viče gradu, i ko je mudar vidi ime tvoje (Mihej 6.9)." Dakle, mudri ljudi vide Božje osobine.
IMENA ISUSA HRISTAImena Isusa Hrista su takođe pridevi koji opisuju Njegove osobine.
Bog je preko anđela tražio da se detetu da ime Jehošua (na grčkom Isus), što znači Onaj koji Jeste (Večni, Jahve) spašava (Matej 1.21,23).
Dakle, samo Isusovo ime ukazuje da će preko Njega Bog doneti spasenje.
Anđeo je rekao Mariji: “i nadeni mu ime Isus (Jehošua); jer će on izbaviti svoj narod od greha njihovih” Matej 1.21
Anđeo je takođe rekao Mariji da će to biti ispunjenje proročanstva iz Isaije 7.14:
"Eto, devica će zatrudneti i rodiće sina, i nadenuće mu ime Emanuilo koje će reći: s nama Bog" Matej 1.23
Matej je objasnio da ime koje je prorok dao Mesiji objašnjava Njegovu misiju - Emanuel znači Moćni Stvoritelj sveta je sa nama.
Bog želi da ponovo bude sa ljudima koji su ga odbacili, a sada se kaju i žele da mu se vrate.
Svetinja koju su Jevreji sagradili ukazivala je da Bog živi među njima, ‘a sada je Mesija došao da vide da je Bog među njima.
Ime Isusove majke je Marija, i znači “buntovna, pobunjenica”. Ljudski rod se pobunio protiv Boga, a Bog je došao da bude s nama i da nam ponudi da ponovo živimo s Njim.
"Nema drugog imena pod nebom datog ljudima kojim bi se mogli spasti (Dela 4.12)." Drugim rečima, niko nema osobine (ime) koje su potrebne za spasenje ljudi, osim Boga.
Reč HRISTOS (Mesija) znači pomazanik. Ulje je simbol Svetog Duha.
Pomazanje uljem vršilo se nad carevima kada počinju da vladaju i nad sveštenicima kad počinju da služe u hramu.
Pomazanje uljem simboliše da Sveti Duh vodi tu osobu u poslu koji će obavljati.
Isus je pomazan (to jest određen, ovlašćen) za službu: 1) prilikom krštenja kada je Sveti Duh sišao na njega,
2) za ukop kada je Marija pomazala njegove noge, a biće pomazan
3) da caruje kada završi posredovanje za nas na nebeskom sudu. (Matej 3.16; 26.6-13; Psalam 45.7
"Ljubiš pravdu i mrziš na bezakonje. Toga radi, pomaza te Bože, Bog tvoj uljem radosti većma nego drugove tvoje." Psalam 45.7
Zato u Pesmi Nad Pesmama 1.3 Solomun figurativno proriče Mesiju - Pomazanika: -Mirisom su tvoja ulja prekrasna, ime ti je ulje razliveno, zato te ljube devojke.
“Ime ti je ulje razliveno” – to je jasna aluzija na pomazanje, a Isus je dobio ime Hristos, što znači Mesija, Pomazanik.
Devojka je simbol Božje crkve, pa je ovaj tekst simboliše crkvu koja prihvata Mesiju.
Najneobičnija imena dao je Isusu prorok Isaija: "Jer nam se rodi dete, sin nam se dade, kojemu je vlast na ramenu, i IME će mu biti: DIVNI SAVETNIK, BOG SILNI, OTAC VEČNI, KNEZ MIRNI." Isaija 9.6
Jasno je da su Isusovi saveti najbolji za nas i da On daje mir, ali zapazite da je Isus nazvan
Bog Silni, Otac večni – očigledno zbog toga što je On Reč kroz koju je svet stvoren i što je On jedno sa Ocem.
Već je rečeno da je jedno od imena koje Bog koristi za sebe ime “Ja Sam” ili “Onaj koji jeste”.
Veliki šok za Isusove slušaoce bio je kad je ime “Ja Sam” koristio za sebe.
Najneobičniji primer bio je kada su naoružani vojnici došli da traže da uhapse Isusa, kad je Isus rekao: -Ja sam, (Jovan 18.4-6)
U tom trenutku, naoružani vojnici su popadali na zemlju. Jedini razlog za to što su pali na zemlju jeste to što su prepoznali "Onog koji jeste," koji je bio u telu čoveka. Izraz JA SAM Isus je takođe primenio na sebe i kada je rekao: -Ja sam put, istina i život... Ja sam pre nego što se Avram rodio. Jovan 14.6; 8.58; 2. Mojsijeva 3.13-15
Isus je više puta nazvan JAGNJE jer je simbol žrtve koja je prinešena da plati cenu za naše prestupe, i da nas otkupi za spasenje.
Ime Melhisedek znači Car Pravde, i predslika je Hrista.
Carovao je u gradu Salimu, a reč salim znači Mir. Bio je istovremeno car i sveštenik, a Isus će biti pravedni car u Novom Jerusalimu (gradu Mira), a sada je naš prvosveštenik i branilac na Božjem sudu (Jevrejima 6.20; 7.1-4).
“Ja javih ime tvoje ljudima koje si mi dao od sveta… I pokazah im ime tvoje, i pokazaću” Jovan 17.6,26. Isus nam je pokazao Očevo ime (to jest Njegove osobine) da bi smo imali potpuno poverenja u Njega.
Banja Siloam znači Onaj koji je poslan (Jovan 9.7). Tu je Isus izlečio čoveka slepog od rođenja, jer je On taj koji je poslan da oslobodi ljude od greha – voda života.
Jedno od Isusovih imena je Klica: "Ovako veli Gospod nad vojskama: -Evo čoveka kojemu je ime KLICA, koji će klijati sa mesta svoga, i sagradiće crkvu Gospodnju." Zaharija 6.12,13
Hristos je klica našeg duhovnog rasta, koji gradi svoju crkvu, to jest svoj narod.
On je zrno koje je moralo da umre da bi donelo mnogi rod.
Isus je predstavljen i kao Šibljika: Isaija 11.1,10 Ali će izaći ŠIBLJIKA iz stabla Jesejeva...
Ime Jesej znači Onaj koji postoji, koji je živ, što asocira na Boga.
Njegov sin je David, koji je pomazan da bude car, a kao što smo rekli Isus je Hristos-Mesija, to jest pomazanik.
Ime David znači voljeni, ljubljeni.
Kad je David umro, Bog je preko proroka rekao da će podići drugog Davida (posle Davidove smrti) - da vlada večno.
David je bio pastir, a Isus je za sebe rekao da je dobri pastir.
Zapazite da Bog govori da će podiči Davida stotinama godina posle Davidove smrti, što pokazuje da je ovo proročanstvo za Mesiju.
"I podignuću im jednog pastira koji će ih pasti, slugu svojega Davida (Voljenog); on će ih pasti i biće im pastir, a ja Gospod biću im Bog, i sluga moj David knez među njima. Ja Gospod rekoh." (Jezekilj 34,23.24; 37,24.25 Jeremija 30,9; Osija 3,5). Zapazite da prorok spominje ovog budućeg Davida u poglavlju o vaskrsenju – Ezekiel 37.
Mihej je prorekao da će iz Vitlejema Efrate, izaći gospodar u Izraelu, kome su izlasci od početka, od večnih vremena (Mihej 5,2). Isus je rođen u Vitlejemu. Pogledajmo kako imena spomenuta u ovom proročanstvu objašnjavaju događaj:
Reč Vitlejem znači Kuća Hleba, Efrata znači Plodna, a Juda znači Proslavljeni. Dakle, Isus (to jest Jahve Spašava), doći će iz Plodne Kuće Hleba od Proslavljenog. Hleb je simbol duhovne hrane, a Isus je rekao: Ja sam hleb života, (Jovan 6.45, 48).
IMENA SOTONEImena Sotone objašnjavaju promenu njegovog karaktera od savršeno stvorenog heruvima do protivnika, neprijatelja i uništitelja svega što je dobro.
Isaija 14.12: Kako pade s neba svetlonošo, sine zorin (prevod Kršćanska Sadašnjost), ili zvezdo Danice u Daničićevom prevodu.
Ovde je upotrebljena jevrejska reč hejlel (Lucifer na latinskom) a na oba jezika ova reč ima značenje jutarnja zvezda, nosilac svetla, svetlonoša, ili onaj koji sjaji.
Bog je Lucifera stvorio savršenog, da odsjajuje svetlost koju je dobio od Boga.
Lucifer nije imao ni jedan razuman razlog za svoju pobunu.
Ipak, on je slobodnom voljom izabrao da kleveće Božji karakter, lukavo je prevario deo anđela da se pobune zajedno sa njim, pa su ti anđeli izopačenog karaktera postali demoni.
Zatim je Adama i Evu uspeo da prevari da prestanu da slušaju Boga i tako je od planete na kojoj je sve bilo dobro stvorio lanac zla na Zemlji, u kojem svi pate i umiru. Zato što su se Adam i Eva pobunili zajedno sa Luciferom, Bog je izolovao Lucifera na planetu Zemlju, da mu pruži priliku da dokaže da može da stvori bolji poredak od Božjeg.
Već sada je jasno da su Luciferove optužbe lažne, i da je Bog stvorio najbolji mogući poredak za svoja stvorenja, a da su buntovnici samo pokvarili savršenstvo koje je Bog stvorio. Lucifer je prestao da bude svetlonoša, i postao je knez tame, pa je dobio novo ime – Sotona.
Reč Satan na jevrejskom jeziku znači protivnik, neprijatelj dobra, napadač, optužitelj, jer je postao protivnik Boga i svih onih koji su na Božjoj strani.
Takođe, na grčkom reč diabolos znači klevetnik, lažnooptužitelj, opadač, a reč satanas znači optužitelj.
Ono što je na početku izgledalo kao bezazleni prigovor i gunđanje, postale su teške optužbe i klevete protiv Stvoritelja.
Može li lonac reći lončaru: -Nisi me stvorio! Ili: -Loše si me stvorio?
Sotona je upravo to uradio: stvorenje tvrdi da bolje zna od Stvoritelja.
To je daleko od istine isto kao što lonac ne može da daje savete lončaru kako se prave lonci.
Druga stvorenja u početku nisu videla koliko je opasna ova pobuna, ali mi danas vidimo koliko su razorne posledice pobune protiv Stvoritelja.
Što je duže Sotona insistirao na pobuni, to je dublje tonuo, pa je dobijao imena koja ilustruju dubinu njegovog pada.
Jedno od imena Sotone je Velzevul, što znači Gospodar muva ili gospodar đubreta.
Lucifer je želeo da se izjednači sa Bogom po vlasti, iako nema sposobnosti koje ima samo Stvoritelj sveta
“A govorio si u srcu svom: izaći ću na nebo, više zvezda Božijih podignuću presto svoj, i sešću na gori zbornoj na strani severnoj; Izaći ću u visine nad oblake, izjednačiću se s višnjim” Isaija 14.13,14.
Kad neko želi počast koju ne zaslužuje, on padne dublje nego što je na početku bio.
Tako je heruvim Svetlonoša postao Gospodar Đubreta.
Umesto da bude po službi prvi do Božjeg prestola, spao je na to da vlada na smetlištu.
Njegov pad se i dalje nastavio, pa je u Psalmu 106,28 Sotona nazvan Velfegor - Gospodar Propasti.
Od prvobitnih kleveta protiv Boga, kada stanovnici svemira nisu mogli da vide pravu prirodu Sotonine pobune, postajalo je sve jasnije koliko je ova pobuna destruktivna, jer je donela smrt svim stvorenjima na Zemlji.
Vrhunac Sotoninog razaranja opisan je u Otkrivenju 9.11 kada mu je dato ime Avadon i Apolion – ova dva imena imaju isto značenje - Razoritelj.
Pred drugi Hristov dolazak, Sotona će postati anđeo bezdana, jer će toliko razoriti planetu Zemlju, da će ona biti na putu da ponovo postane bez obličja i pusta kao što je bila pre stvaranja.
Ipak, Bog je dao Sotoni vremensko ograničenje da dokaže svoje optužbe, a kad svima bude jasno koliko je zlo odbaciti životni put na koji nas naš Stvoritelj upućuje da idemo, Bog će doći da sudi svima.
U simboličkom obredu za Dan Očišćenja, Sotona je predstavljen kao jarac za Azazela (3.Mojsijeva 16.8,21-26).
Reč Azazel znači odlazak, udaljavanje. Pri Isusovom drugom dolasku,
Sotona će biti izolovan sam za vreme od 1000 godina na opustošenoj Zemlji, dok ne bude završen sud na Nebu.
Tada će biti za večnost izvršena pravedna presuda nad ovim pobunjenikom i nad svim njegovim nepokajanim saučesnicima.
Sotonine prevare su vrlo ubedljive za većinu ljudi zato što on vešto falsifikuje Boga i pripisuje sebi osobine koje samo Bog ima.
Na primer, predstavlja se kao lažno božanstvo Vaal (Bal), čije ime znači gospodar, muž, vlasnik.
Ovo ime je falsifikat Isusa koji je u simbolici ženik, pravi vlasnik i gospodar sveta koji je stvorio.
U Jezekilju 28,2.12-19 Sotona je upoređen sa Tirskim carem.
Reč Tir znači stena, a to je takođe simbol Isusa.
Kopirajući Hrista Sotona će pokušati da prevari što više ljudi.
"Mnogi će doći u ime moje govoreći: -Ja sam Hristos. I mnoge će prevariti." Matej 24.5
Svet je spreman da svojom površnom religijom prihvati lažnog hrista.
Jedino oni koji imaju nepokolebljivo poverenje u Boga moći će da se odupru Sotoninim prevarama I progonstvima.
IMENA BOŽJEG NARODABog kaže: "Bolje je ime nego veliko bogatstvo." Priče 22.1
To znači da je bolje imati dobre osobine nego veliki novac.
Tako su imena pobožnih ljudi odraz njihovog posvećenog karaktera.
Reč JEVREJ (Ibri) nastala je od imena patrijarha Evera (Heber) 1.Mojsijeva 11.14-16 Reč Ever označava suprotnu stranu, region s druge strane.
Jevrej je čovek koji ovde gde vlada greh nije domaći, nego je stranac, i domovina mu je druga zemlja – Božje carstvo. Božja ideja bila je da okupi ljude koji se u okruženju greha osećaju kao stranci – Jevreji, jer čekaju da Bog uspostavi svoje carstvo.
2. Mojsijeva 5.3; 9.16 Kada su Jevreji postali robovi u Egiptu, Aron je tražio da faraon pusti njegov narod jer je Mojsija poslao Bog Jevrejski – Bog naroda čija je domovina u drugoj zemlji, a u Egiptu su bili stranci. Trebalo je da napuste Misir, to jest Egipat, a reč Mizraim znači granice, ograničenja, opsade, opkoljenja. Ljudske granice a ni Egipat kao tadašnja svetska vojna sila nisu mogli da zaustave Božji narod da pođe u Obećanu zemlju.
Čuda koja je Bog učinio naterala su faraona da pustu nenaoružane robove da odu slobodni, I tako se pripovedalo Božje ime (osobine) po svoj zemlji.
Bog je čak i Isusa poslao u Egipat, a onda ga je odande pozvao da se vrati u Izrael, baš kako je prorekao Osija 11.1 (Matej 2,13-15)
Reč Osija znači Spasitelj. Jednom drugom Osiji
Bog je promenio ime u Isus (Jehošua) = Bog – Onaj koji jeste Spašava (4.Mojsijeva 13.16).
Bog je izabrao Isusa Navina da uvede Izraelce u Obećanu zemlju,
I naravno On ima isto ime kao Hristos – Jehošua.
Isus je sin Navin, a Nava (Nun) znači večnost, Onaj koji se neprestano nastavlja.
Ako pre vedemo ova imena, značenje je: Sin Večnog spasava svoj narod (4. Mojsijeva 13.9; 5. Mojsijeva 31.3,23).
Isus Navin je predslika Isusa Hrista koji će svoj narod da uvede u obećanu zemlju kao što je Isus Navin uveo Jevreje u Hanan.
I ime Izrael takođe predstavlja osobinu Božjeg naroda, I nastalo je tako što je Bog promenio ime patrijarha Jakova u Izrael.
Reč JAKOV znači zamenik, istisnuti, potkopati, zaobići.
On je prevarom pokušao da dođe do Božjeg blagoslova.
Ovo nepoštenje dovelo ga je u niz nevolja, a onda je odlučio da se do poslednje snage bori da ostavi svoje grehe I da bude isključivo na Božjoj strani.
U noći kada je predao Bogu sve grehe jer je sutradan mogao da bude ubijen,
Jakov se on čvrsto uhvatio za Boga i rekao mu: -Neću te pustiti dok me ne blagosloviš.
Bog mu je tada promenio ime u Izrael = Onaj koji će pobediti sa Bogom (ili: onaj kome Bog daje snagu za pobedu) (1 Mojsijeva 27; 32).
Jakovljevi potomci od tada se zovu Izraelci, ali su kroz istoriju pokazivali da nisu svi oni koji pobeđuju sa Bogom.
Zato je Isus rekao da nisu pravi Izraelci oni koji su telesni Izraelci, nego oni koji imaju veru kakvu je imao Avram, a takođe i Jakov.
Jovan 8:39,40 Odgovoriše i rekoše mu: otac je naš Avraam. Isus im reče: kad biste vi bili deca Avraamova, činili biste dela Avraamova. A sad gledate mene da ubijete, čoveka koji vam istinu kazah koju čuh od Boga: tako Avraam nije činio. –
Po Isusovim rečima, Božja namera nije bila da reč Izraelac postane nacionalnost, nego je bila pridev, opis ljudi koji su tražili od Boga pobedu nad grehom, i Bog im je dao tu pobedu.
Promenom imena od Jakov u Izrael, Bog je pokazao promenu Jakovljevog karaktera.
Na sličan način je farisej Savle postao apostol Pavle. SAVLE znači upitan, tražen, zamoljen. Kao ponosni farisej dobro je poznavao Toru i drugi su ga pitali za savet da saznaju šta je Bog rekao u Starom Zavetu.
Međutim, kada je sreo Hrista, Savle je shvatio koliko ne zna, da nije on izvor znanja, niti ljudska tradicija, nego da treba da uči ljude onako kako je Bog zaista rekao.
Zato je Savle promenio ime i postao Pavle (Paulus) = mali.
Jovan Krstitelj je rekao da Hristos treba da raste, a mi da se umanjujemo. Jovan 3.30
Kada su se Izraelci klanjanjali zlatnom teletu, Mojsije je uzviknuo: -K meni ko je Gospodnji! 2.Mojsijeva 32.26-28
Na Božju stranu stali su Leviti. Reč Levi znači odan, privržen. Bog je video njihovu odanost i postavio ih je da služe u Svetinji kao sveštenstvo.
Na suđenju Isusu Hristu sudija Pilat imao je pravo da pred praznik Pashe oslobodi jednog zatvorenika osuđenog na smrt.
Narod je birao između Isusa i Varave, i izabrao je Varavu.
Reč VARAVA znači Sin Oca (Marko 15.6-15) Ovaj očev sin bio je grešnik, podigao je bunu, i zaslužio je smrtnu kaznu, a ipak je on oslobođen, a umesto njega je nevin osuđen na smrt drugi Očev sin - Isus.
Svi ljudi su buntovni sinovi Nebeskog oca, I svi ćemo biti oslobođeni zato što je Isus nevin osuđen umesto nas.
Pred drugi Hristov dolazak Božja crkva je simbolički nazvana LAODIKEJA, što znači narod pravde, narod suda. Otkrivenje 3.14-22
Bog za ljude poslednjeg vremena kaže da oni misle o sebi da su dobri, pošteni, bogati, a da su u stvari suprotno od toga.
Pošto ovi ljudi žive u vreme istražnog suda, Bog ih poziva da traže od Njega da ih posveti i da budu deo velikog mnoštva spašenih ili deo 144000 koji imaju ime jagnjetovog Oca na svojim čelima – karakter potpuno usklađen sa Božjim karakterom.
Kada Isus prestane da posreduje na nebu, jedino ovakvi ljudi mogu da živi prođu vreme velike nevolje i pobede u borbi sa imenom (osobinama) zveri (Otkrivenje 13.17; 14.1-5,11)
Na Novoj Zemlji svi ćemo imati Božje ime na čelima (Otk 22.4), što znači imaće Božji bezgrešni karakter.
Radi imena tvojeg Gospode, oprosti greh moj jer je velik (Psalam 25,11) – Bog nam prašta jer je Njegovo ime Milostiv, Žalostiv, Spor na gnev, koji prašta hiljadama.
Zato Božji narod “Misli o njegovom imenu” (Malahija 3,16)i “peva imenu Njegovom (Psalam 68.4). – to jest o Božjem karakteru.
Zato će nas Bog vaskrsnuti radi svog svetog karaktera. "Imena radi svojega, oživi me Gospode." Psalam 143.11
Čak su i rodoslovi u Bibliji smisaoni, Iako je to samo spisak imena. Na primer kada se prevedu imena u rodoslovu od stvaranja do potopa (1.Dnevnika 1,1-3), može se pročitati priča o planu spasenja:
Adam je čovek,
koji je postavljen u Rajski vrt);
ali je postao smrtan, grešan (odvojio se od Boga);
a onda je Bog je odredio kako će da spasi ljude;
Oni koji su zahvalili Bogu,
znali su kad on umre, doći će sud (I tačno te godine kad je Metuzalem-Matusal umro, došao je potop;
A kad na Zemlju siđe obećani Mesija,
pokrenuće i posvetiti ljude,
dace ljudima snagu,
i doneti odmor od greha. Čitajući rodoslov, ako prevedemo imena, možemo da pročitamo ukratko prepričan plan spasenja.
Biblija je puna smisaonih imena koja se uklapaju u sadržaj teksta, i bliže ga objašnjavaju. Nigde u literature nećete naći da različiti pisci pišu na ovaj način, a da se smisao njihovih tekstova poklapa. To je pokazatelj da je Biblija inspirisna Božjim umom. Bog nam je dao Sveto Pismo da bolje upoznamo svog Stvoritelja.
Isus je rekao: -Gde se skupe dva ili tri u ime moje, onde sam ja s njima (Matej 18,20).
IMENA LAŽNO RELIGIOZNIH LJUDI I BEZBOŽNIKAImena Božjih protivnika i ljudi koji su izopačili religiju opisuju nam čega treba da se čuvamo, i šta sve možemo da očekujemo od njih u budućnosti.
Posle potopa, ljudi koji nisu imali poverenje u Boga, mislili su da će se zaštititi od kazne za zlo ako naprave visoku Vavilonsku kulu, kako bi preživeli eventualni novi potop (1.Mojsijeva 11.4-9) Vavilonci su zidali kulu da steknu sebi ime.
Da bi ih sprečio da ponove zla pretpotopnih ljudi, Bog im je pomešao jezik, i nastao je Vavilon Vavel - što znači zbrka.
Vavilon je ne samo zbrka jezika, nego i zbrka religije i životnih vrednosti.
Vavilon je u proročkoj knjizi Otkrivenje predstavljen kao simbol crkve koja je otpala od Boga. Otkrivenje 17.5; 18.2,13
Bog je rekao da će zatrti ime Vavilonu – to jest zatrće njegove naopake osobine, iskoreniće greh. Isaija 14.22
Vavilonski car je pobožnim ljudima čija su imena ukazivala na pravog Boga, menjao imena da ukazuju na Vavilonske lažne bogove.
Kao što je Bog grešnim ljudima menjao imena da pokaže promenu njihovog karaktera, tako su Vavilonjani pokušali obrnuti proces: imena pobožnih ljudi menjali su u bezbožna imena.
Prorok Danilo je opisao kako su neki Izraelci ostali istinski pobožni iako su im promenjena imena.
To takođe znači da ako sebe zovemo pripadnikom neke crkve, to nas neće spasiti na Božjem sudu, nego ako dopustimo da Bog promeni naš karakter.
Nije dovoljno reći: "Ja sam član Božje crkve", nego tako treba živeti.
Bog nas je upozorio da ni ne pominjemo imena tuđih bogova (2.Mojsijeva 23.13), ali su to ljudi na žalost često činili.
Da bi reformisao Božji narod, Ilija je na Karmilu izazvao paganske sveštenike da pokažu čiji je Bog pravi:
-Prizovite ime svojih bogova, a ja ću prizvati ime Gospodnje, pa koji se Bog odazove ognjem onaj neka je Bog. 1.Carevima 18.24 Zapazite i Ilija i paganski sveštenici prizivaju Božje ime, odnosno pozivaju Boga da radi svojih osobina reaguje na određeni način.
Jedino pravi Bog je reagovao na Ilijinu molitvu. Reč Ilija, Elijahu, znači Jahve je Bog. Lažni bogovi su ništa, a jedino Onaj koji jeste, Onaj koji je stvorio svet je pravi Bog.
Kao što je u slučaju Ilije sukob bio oko Božjeg imena i imena paganskih bogova, tako u Otkrivenju, zver koja predstavlja koaliciju bezbožnih super-sila ovog sveta, ima hulna imena na glavama, i huli na Božje ime - na Božji karakter (Otkrivenje 13.1,6).
Velika borba pred Hristov drugi dolazak vodiće se oko toga da li će ljudi prihvatiti ime (tj. osobine) zveri na čelo i na ruku, ili će prihvatiti Božje ime (osobine) kao pečat na čelu za spasenje (Otkrivenje 13.17; 14.1,11; 15.2; 16,9).
Isus nas je upozorio da će pred Njegov drugi dolazak Božji narod biti progonjen i ubijan kao nikad u istoriji sveta.
Najbolji način da se suprotstavimo oružju bezbožnih nije oružje, nego kao što je David rekao Golijatu: -Ti ideš na mene s kopljem i mačem, a ja na tebe u ime Gospoda nad vojskama.
Reč Golijat znači progoniti.
Ponekad bezbožni ljudi imaju pozitivna imena, jer nisu otvoreno bezbožni, nego falsifikuju ispravnu religiju, pa ih je teško prepoznati.
Na primer, Otkrivenje opisuje bezbožnu caricu Jezavelju kao simbol otpale crkve koja progoni Božji narod.
Reč Jezavelja znači čedna, Čista, Devičanska – a to je očigledno falsifikat (Otkrivenje 2.20-26).
Predstavljaće se kao prava crkva spolja, a činiće suprotno od onoga što je Bog rekao da treba činiti.
Ona je progonila proroka Iliju da ga ubije, a za Iliju je Malahija prorekao da će propovedati pred drugi Hristov dolazak (Malahija 4.5,6).
Jezavelja je bila ćerka Tirskog cara, a Tirski car je knjizi proroka Ezekiela 28 predstavljen kao predslika Sotone.
"Jer će svi narodi hoditi svaki u ime boga svojeg, a mi ćemo hoditi u ime Gospoda Boga svojeg od sad i do veka (Mihej 4.5).
Sodom i Gomor su simbol uništenja bezbožnih ljudi na Božjem sudu.
Bog je rekao da konačni sud neće biti kao potop vodom, nego da će vatru spustiti sa Neba da spali greh i sve koji se nisu odvojili od greha, kao što je Sodom I Gomor spalio vatrom sa Neba.
Reč Sodom znači opržiti, opeći, a reč Gomor znači gomila, ruševina. 1.Mojsijeva 19; Matej 17.28-33).
Biblijska imena – dokaz da je Bog inspirisao BiblijuZamislite da ste filolog, da proučavate jezike raznih naroda.
Jednog dana u ruke vam dospe Biblija. I dok čitate Bibliju, shvatite da pisci Biblije tvrde da ih je Bog nadahnuo da je napišu.
To vam je teško da poverujete, ali čitate i dalje jer znate da je Biblija značajno književno delo.
I poznavajući jevrejski i grčki jezik na kojima je Biblija napisana, zapazite da se značenje ličnih imena i imena geografskih pojmova u Bibliji uklapaju u sadržaj opisanih događaja, pa se tekst još bolje razume.
Ali pomislite da je to možda napisao neki književni genije. Čitate sledeću Biblijsku knjigu, kad i drugi pisac koji nije poznavao prvog, isto tako koristi smisaona imena, i uklapa ih u događaje.
Tako piše i treći pisac, a i svi ostali u rasponu od nekoliko hiljada godina. Sada je već zbunjujuće.
Prvi je bio obrazovan na Egipatskom dvoru, a tamo nije postojao takav književni oblik, drugi pisac je običan ribar, treći pastir, četvrti lekar, a svi su inspirisani na isti način!
Ako proverite da li možda još negde u svetskoj literaturi postoji ovakav literarni stil, videćete da ponegde jedno ili dva imena ima smisao koji se uklapa u radnju knjige, ali ne u obimu kao u Bibliji.
Kako je moguće da pisci Biblije, koji se nisu međusobno poznavali, i živeli u rasponu od 1500 godina, pišu na ovaj jedinstveni način?
Jedino ako je Biblija zaista potekla od jedne osobe, i to osobe izvanredne inteligencije i mudrosti.
Ovo je samo deo smisaonih imena u Bibliji. Ako nastavite da čitate Bibliju u kontekstu značenja imena ličnosti, pronaći ćete još puno značajnih poruka.
(Preporučujem vam da sa interneta skinete besplatni program ESword, u kojem i laici mogu da nađu značenje imena i svih drugih reči korištenih u Bibliji)
Bog svakog čoveka zna po imenu (2. Mojsijeva 33.17). Pošto Bog zna kakvi smo, ako se molimo On će nas promeniti:
"Bože, pomozi mi svojim imenom, i krepošću svojom odbrani me na sudu." Psalam 54.1
...nego se opraste i posvetiste i opravdaste imenom Gospoda našeg Isusa Hrista, i Duhom Boga našega. 1.Korinćanima 6.11
"Kako je veličanstveno ime Tvoje po svoj zemlji!" Psalam 8.1
Dok Isus ne dođe, mi možemo kao i psalmist da kažemo: "Javljaću ime Gospodnje" Psalam 5.11, to jest da drugim ljudima opišemo Božje osobine koje smo upoznali.
Biblija nam je data da pravilno razumemo svet oko sebe i da donesemo pravilan izbor - za večni život sa Bogom.
Imena Biblijskih ličnosti još preciznije nam prenose poruku nadahnutih pisaca.
Božja imena opisuju Njegov karakter, imena Isusa Hrista opisuju Njegovu misiju, a imena Lucifera opisuju razvoj njegove pobune.
Takođe imena pobožnih ljudi opisuju njihovu promenu karaktera, a imena bezbožnih ljudi opisuju prevare i zla koja čine.
Lako je objasniti imena koja su data na osnovu osobina koje je dete imalo prilikom rođenja, ili nadimke koje su sticali u toku svog života.
Ono što je neobično u Svetom Pismu jeste da su neka imena data po direktnom nalogu Boga ili preko anđela, a odnosila su se na nešto što će ta osoba učiniti u budućnosti.
Tako neka imena predstavljaju proročanstvo koje je Bog dao da bismo bolje razumeli buduće događaje.
U jevrejskom jeziku, na kojem je pisan Stari Zavet, reč IME (šem שׁם) ima značenje OSOBINA, KARAKTER, TITULA, AUTORITET, ČAST. Dakle, imena nose neko očigledno obeležje nosioca imena.
Po sličnom principu se i u našem jeziku daju neka imena.
Na primer Miodrag = mio + drag) – pokazuje želju roditelja kakvo bi želeli da njihovo dete bude.
Imena u Bibliji su zapravo pridevi koji ukazuju na osobinu nosioca imena ili proriču njegovu ulogu.
Na primer Isav je dobio nadimak Edom, što znači crven, radi toga što je bio crvenokos (1.Mojsijeva 25.25) i radi crvenog jela zbog kojeg je prodao prvenaštvo (1. Mojsijeva 25.30);
Na sličan način Mojsije je dao sinu ime Girsam što znači izbeglica, begunac, jer je rođen u vreme kada je Mojsije pobegao sa Egipatskog dvora, i bio izbeglica u Madijamu (2. Mojsijeva 18.3);
Reč Gedeon znači uništitelj, ratnik, a uništio je Valov oltar i podigao Božji oltar, i tako dobio ime Jeroval, što znači Neka Val Brani – čime je ukazao na nemoć lažnog boga čiji je kip uništio da odbrani sebe, a kamoli da zaštiti ljude koji mu se mole (Sudije 6.25-32).
Sistematsko proučavanje Biblijskih imena otkriva ispričanu priču o planu koji Bog ima da spasi ljude od greha i smrti. Da bismo to videli detaljnije, pogledaćemo:
1) Božja imena,
2) imena Isusa Hrista,
3) imena Sotone,
4) imena Božjeg naroda, i
5) imena lažnih vernika i bezbožnika.
BOŽJA IMENABožja imena kojim nam se Bog predstavio u Bibliji su zapravo Božje osobine.
Ime ELOHIM prvi put se spominje već u prvom stihu Biblije: "U početku stvori Bog (Elohim) nebo i zemlju."
Reč El - אל izvedena je od reči koja znači moćan, jak, snažan, čime Bog opisuje svoju stvaralačku prirodu.
Bog se otkrio kao moćni Stvoritelj koji je ni iz čega stvorio sve što postoji oko nas (vidi Isaija 45.18). Takvu moć ne poseduje ni jedno stvoreno biće, nego samo Stvoritelj.
Zato Bog za sebe nije rekao da je najmoćniji, nego da je jedini moćan da materiju stvori ni iz čega, ili da materiju preoblikuje u živo biće.
Kada je Mojsije pitao Boga šta da kaže Izraelcima ko je Bog koji mu se objavio, I kako mu je ime, Bog mu je rekao da im kaže da je On "Onaj koji jeste " (Hajah Ašer Hajah - היה אשׁר היה) 2. Mojsijeva 3.13-15
Pod imenom JAHVE (JEHOVA) Bog nam otkriva da je bio, da jeste, i da će biti, to jest da je večno živ, i uvek prisutan – i u prošlosti, i u sadašnjosti, i u budućnosti.
On je Samopostojeći – to jest postoji sam po sebi, i večno će postojati. Bog je prisutan, zauvek živ i zato može da nam pomogne.
Postoje ljudi koji vide mističnu vrednost u imenu Jehova, pa smatraju da ako se Božje ime koristi neprevedeno, na jevrejskom jeziku (Jehova), onda im to daje duhovne prednosti nad onima koji kažu samo Bog ili Gospod.
Međutim, sva imena koja je Bog koristio za sebe su pridevi – osobine koje Bog ima.
Bog je preko svojih imena želeo da shvatimo kakav je, šta nam je On otkrio o sebi, kakve su njegove osobine, to jest karakter.
Kada preko Božjih imena shvatimo Božje osobine, imaćemo poverenje u Njega.
Ako samo koristimo Božja imena na stranom, nerazumljivom jeziku, na primer Jehova, to nas neće pokrenuti da mu verujemo.
Suština je da shvatimo da je naš Tvorac večan i prisutan u našem životu. Onaj koji postoji oduvek, koji je živ, i može dati život, pa čak i vaskrsnuti mrtvog. Kada u našem prevodu piše Gospod Bog, to bi moglo da se prevede sa Moćni Stvoritelj koji je večno živ.
Međutim, Jahve ili Jehova nije jedino ime pod kojim se Bog objavio ljudima. Bog je koristio i druga imena. Kada je Mojsije tražio da se Bog pokaže pred njim, Bog mu je odgovorio da čovek ne može da vidi njegovo lice i da ostane živ. Čovek jednostavno ne može da opstane u prisustvu svetog bića, jer bi trenutno umro.
Zato je Bog rekao Mojsiju ono što je nama ljudima važno da znamo o Njemu, to jest koje je Njegovo ime:
"Učiniću da prođe sve dobro moje ispred tebe, i povikaću po imenu: -Gospod pred tobom, smilovaću se kome se smilujem, i požaliću koga požalim... A Gospod siđe u oblaku, i stade onde s njim, i povika po imenu: Gospod, Gospod Bog, milostiv, žalostiv, spor na gnev, i obilan milosrđem i istinom, koji čuva milost hiljadama, prašta bezakonja, nepravde i grehe, koji ne pravda krivoga, i pohodi grehe otačke na sinovima i unucima do trećeg i četvrtog kolena." 2.Mojsijeva 33.18-23; 34.6,7
Bog kaže da nije važno poznavanje njegovog spoljašnjeg izgleda da bismo ga poštovali, nego poznavanje njegovog karaktera, osobina, to jest imena.
Važno je da znamo o Bogu da je On je Večan, da je Stvoritelj, Svemoćan, da je pun milosti i ljubavi prema nama, i da je apsolutno pravedan.
Posle ovog susreta s Bogom, Mojsiju je koža na licu svetlela, a Mojsijev karakter je bio posvećen, nalik Božjem karakteru.
Susret s Bogom može da promeni ne samo naš spoljašnji izgled, nego i sve naše unutrašnje osobine.
Zato je Bog obećao da će ljudima koji mu budu verovali dati "novo ime", to jest novi, sveti karakter:
"Ko pobedi daću mu... na kamenu novo ime napisano... i neću izbrisati imena njegova iz knjige života... napisaću na njemu ime Boga svojeg... i ime moje novo." Otkrivenje 2.17; 3.5,12.
Takođe, Bog je rekao da mu je ime i Sveti (Kadoš), jer je svetost još jedna važna Božja osobina:
"Ovako govori Visoki i Uzvišeni, koji živi u večnosti, kojemu je ime Sveti (Kadoš): -Na visini i u svetinji stanujem, i s onim ko je skrušenog srca i smernog duha, oživljujući duh smernih i oživljujući srce skrušenih." Isaija 57.15
ADONAJ znači gospodar, vlasnik, onaj koji upravlja, vlada, kontroliše. Bogu sve pripada, On je vlasnik sveta koji je stvorio.
Kada je stvorio čoveka na Zemlji, Bog mu je dao da u Njegovo ime upravlja planetom.
Međutim, ljudi su odbacili poslušnost svom Gospodaru, i poslušali Lucifera koji je postao knez ovog sveta.
Isus je sišao na zemlju da nam pokaže da je Bog gospodar koji služi svojim stvorenjima, nije gospodar samo zato što je najjači, nego zato što istinski bri ne za naše dobro.
Matej 20:28 Kao što ni sin čovečiji nije došao da mu služe, nego da služi i da dušu svoju u otkup da za mnoge.
EL ŠADAJ znači Svemoćni. Ne postoji nijedna dobra stvar koju Bog ne može da uradi.
Pošto Bog radi samo dobre stvari. Besmisleno je očekivati da Bog stvori kamen koji ne može da podigne, jer je to apsurdno i besmisleno, a Bog čini samo dobro i svrsishodno.
Kada je Isak blagoslovio Jakova rekao mu je da će od njega postati mnoštvo naroda, jer je Bog El Šadaj - Svemoćan (1.Mojsijeva 28.3).
Iako je njegov predak Avram bio 100 godina star, Božjim čudom dobio je dete od koga je nastao veliki narod.
Ne postoji ništa što Bog ne može da uradi. “Ah, Gospode Gospode! eto, ti si stvorio nebo i zemlju silom svojom velikom i mišicom svojom podignutom; ništa nije tebi teško.” (Jeremija 32:17)
Šta je Bogu teško? On sve može. Bogu koji stvara materiju ni iz čega, koji može da vaskrsne mrtvog čoveka, Njemu zaista ništa nije teško.
Gospod nad vojskama (Jahve cabaot) Jer eto onoga koji je sazdao gore i koji je stvorio vjetar i javlja čovjeku što misli, čini od zore tamu, i hodi po visinama zemaljskim; ime mu je Gospod Bog nad vojskama. Amos 4.13; Vidi Psalam 24.10; Jeremija 10.16.
Gospod nad vojskama može da se prevede sa Onaj ko večno postoji nad sazvežđima. Bog je stvorio zvezde, sazvežđa i ceo svemir.
Na žalost, mnogi ljudi danas veruju astrolozima koji proriču budućnost preko sazvežđa, umesto da veruju Stvoritelju tih nebeskih tela.
EL KANA znači Moćni Revnitelj, pravedan, revnostan, ljubomoran. (2. Mojsijeva 20.5; 34.14) Ovo ime nam govori da će Bog revnosno sve učiniti da nas spase ako mi to prihvatimo, jer je Bog je dosledan do najsitnijih detalja.
Agara je nazvala Boga "El Roi," Moćni Bog koji vidi (1. Mojsijeva 16,13). Bog sve vidi i zna, sve naše nevolje i patnja.
Bog nekad reaguje I izbavi nas iz nevolje, a nekad čeka Dan Suda kada će sve što je video izneti na sud i izvršiti presudu.
ATIK znači Pradavni.
Gledah dokle se postaviše prestoli, i starac sede, na kom beše odelo belo kao sneg, i kosa na glavi kao čista vuna, presto mu beše kao plamen ognjeni, točkovi mu kao oganj razgorio. Danilo 7:9
Daničić je preveo ovu reč sa "starac" (Danilo 7.9,13,22) Naravno, Bog nije star u smislu kao kad ljudima u starosti oslabe telesne funkcije. Bog je proživeo mnogo dana, mnogo vremena, ali na Njega vreme ne utiče u smislu starenja. On je večan i za razliku od nas On ne stari.
Gospod je rekao da neće ostaviti svoj narod radi svog velikog imena – dakle radi osobina Njegovog karaktera." 1.Samuilova 12,22
Uputio nas je da se molimo ovako: -Da se sveti ime Tvoje, da dođe carstvo Tvoje i na zemlju kao što je na nebu. Matej 6,9
Poznavanje i prihvatanje Božjih osobina je neophodno za duhovni napredak. Ako shvatamo vrednost Božjih osobina, i vidimo koliko nam Božje osobine nedostaju u našim karakterima, onda treba da se obratimo u molitvi Svemogućem, Večnom, Svetom, Milostivom, Pravednom
Gospodaru sveta u kojem živimo, i od Njega zatražimo da kao što je na početku stvorio savršeni svet, obnovi i naše karaktere koje smo pokvarili živeći nezavisno od Njega.
"I svaki koji prizove ime Gospodnje spašće se (Joilo 2.32 Rimlj. 10.13)." To znači da će se spasiti oni koji se uzdaju u Boga zbog Njegovih osobina (to jest imena).
"Glas Gospodnji viče gradu, i ko je mudar vidi ime tvoje (Mihej 6.9)." Dakle, mudri ljudi vide Božje osobine.
IMENA ISUSA HRISTAImena Isusa Hrista su takođe pridevi koji opisuju Njegove osobine.
Bog je preko anđela tražio da se detetu da ime Jehošua (na grčkom Isus), što znači Onaj koji Jeste (Večni, Jahve) spašava (Matej 1.21,23).
Dakle, samo Isusovo ime ukazuje da će preko Njega Bog doneti spasenje.
Anđeo je rekao Mariji: “i nadeni mu ime Isus (Jehošua); jer će on izbaviti svoj narod od greha njihovih” Matej 1.21
Anđeo je takođe rekao Mariji da će to biti ispunjenje proročanstva iz Isaije 7.14:
"Eto, devica će zatrudneti i rodiće sina, i nadenuće mu ime Emanuilo koje će reći: s nama Bog" Matej 1.23
Matej je objasnio da ime koje je prorok dao Mesiji objašnjava Njegovu misiju - Emanuel znači Moćni Stvoritelj sveta je sa nama.
Bog želi da ponovo bude sa ljudima koji su ga odbacili, a sada se kaju i žele da mu se vrate.
Svetinja koju su Jevreji sagradili ukazivala je da Bog živi među njima, ‘a sada je Mesija došao da vide da je Bog među njima.
Ime Isusove majke je Marija, i znači “buntovna, pobunjenica”. Ljudski rod se pobunio protiv Boga, a Bog je došao da bude s nama i da nam ponudi da ponovo živimo s Njim.
"Nema drugog imena pod nebom datog ljudima kojim bi se mogli spasti (Dela 4.12)." Drugim rečima, niko nema osobine (ime) koje su potrebne za spasenje ljudi, osim Boga.
Reč HRISTOS (Mesija) znači pomazanik. Ulje je simbol Svetog Duha.
Pomazanje uljem vršilo se nad carevima kada počinju da vladaju i nad sveštenicima kad počinju da služe u hramu.
Pomazanje uljem simboliše da Sveti Duh vodi tu osobu u poslu koji će obavljati.
Isus je pomazan (to jest određen, ovlašćen) za službu: 1) prilikom krštenja kada je Sveti Duh sišao na njega,
2) za ukop kada je Marija pomazala njegove noge, a biće pomazan
3) da caruje kada završi posredovanje za nas na nebeskom sudu. (Matej 3.16; 26.6-13; Psalam 45.7
"Ljubiš pravdu i mrziš na bezakonje. Toga radi, pomaza te Bože, Bog tvoj uljem radosti većma nego drugove tvoje." Psalam 45.7
Zato u Pesmi Nad Pesmama 1.3 Solomun figurativno proriče Mesiju - Pomazanika: -Mirisom su tvoja ulja prekrasna, ime ti je ulje razliveno, zato te ljube devojke.
“Ime ti je ulje razliveno” – to je jasna aluzija na pomazanje, a Isus je dobio ime Hristos, što znači Mesija, Pomazanik.
Devojka je simbol Božje crkve, pa je ovaj tekst simboliše crkvu koja prihvata Mesiju.
Najneobičnija imena dao je Isusu prorok Isaija: "Jer nam se rodi dete, sin nam se dade, kojemu je vlast na ramenu, i IME će mu biti: DIVNI SAVETNIK, BOG SILNI, OTAC VEČNI, KNEZ MIRNI." Isaija 9.6
Jasno je da su Isusovi saveti najbolji za nas i da On daje mir, ali zapazite da je Isus nazvan
Bog Silni, Otac večni – očigledno zbog toga što je On Reč kroz koju je svet stvoren i što je On jedno sa Ocem.
Već je rečeno da je jedno od imena koje Bog koristi za sebe ime “Ja Sam” ili “Onaj koji jeste”.
Veliki šok za Isusove slušaoce bio je kad je ime “Ja Sam” koristio za sebe.
Najneobičniji primer bio je kada su naoružani vojnici došli da traže da uhapse Isusa, kad je Isus rekao: -Ja sam, (Jovan 18.4-6)
U tom trenutku, naoružani vojnici su popadali na zemlju. Jedini razlog za to što su pali na zemlju jeste to što su prepoznali "Onog koji jeste," koji je bio u telu čoveka. Izraz JA SAM Isus je takođe primenio na sebe i kada je rekao: -Ja sam put, istina i život... Ja sam pre nego što se Avram rodio. Jovan 14.6; 8.58; 2. Mojsijeva 3.13-15
Isus je više puta nazvan JAGNJE jer je simbol žrtve koja je prinešena da plati cenu za naše prestupe, i da nas otkupi za spasenje.
Ime Melhisedek znači Car Pravde, i predslika je Hrista.
Carovao je u gradu Salimu, a reč salim znači Mir. Bio je istovremeno car i sveštenik, a Isus će biti pravedni car u Novom Jerusalimu (gradu Mira), a sada je naš prvosveštenik i branilac na Božjem sudu (Jevrejima 6.20; 7.1-4).
“Ja javih ime tvoje ljudima koje si mi dao od sveta… I pokazah im ime tvoje, i pokazaću” Jovan 17.6,26. Isus nam je pokazao Očevo ime (to jest Njegove osobine) da bi smo imali potpuno poverenja u Njega.
Banja Siloam znači Onaj koji je poslan (Jovan 9.7). Tu je Isus izlečio čoveka slepog od rođenja, jer je On taj koji je poslan da oslobodi ljude od greha – voda života.
Jedno od Isusovih imena je Klica: "Ovako veli Gospod nad vojskama: -Evo čoveka kojemu je ime KLICA, koji će klijati sa mesta svoga, i sagradiće crkvu Gospodnju." Zaharija 6.12,13
Hristos je klica našeg duhovnog rasta, koji gradi svoju crkvu, to jest svoj narod.
On je zrno koje je moralo da umre da bi donelo mnogi rod.
Isus je predstavljen i kao Šibljika: Isaija 11.1,10 Ali će izaći ŠIBLJIKA iz stabla Jesejeva...
Ime Jesej znači Onaj koji postoji, koji je živ, što asocira na Boga.
Njegov sin je David, koji je pomazan da bude car, a kao što smo rekli Isus je Hristos-Mesija, to jest pomazanik.
Ime David znači voljeni, ljubljeni.
Kad je David umro, Bog je preko proroka rekao da će podići drugog Davida (posle Davidove smrti) - da vlada večno.
David je bio pastir, a Isus je za sebe rekao da je dobri pastir.
Zapazite da Bog govori da će podiči Davida stotinama godina posle Davidove smrti, što pokazuje da je ovo proročanstvo za Mesiju.
"I podignuću im jednog pastira koji će ih pasti, slugu svojega Davida (Voljenog); on će ih pasti i biće im pastir, a ja Gospod biću im Bog, i sluga moj David knez među njima. Ja Gospod rekoh." (Jezekilj 34,23.24; 37,24.25 Jeremija 30,9; Osija 3,5). Zapazite da prorok spominje ovog budućeg Davida u poglavlju o vaskrsenju – Ezekiel 37.
Mihej je prorekao da će iz Vitlejema Efrate, izaći gospodar u Izraelu, kome su izlasci od početka, od večnih vremena (Mihej 5,2). Isus je rođen u Vitlejemu. Pogledajmo kako imena spomenuta u ovom proročanstvu objašnjavaju događaj:
Reč Vitlejem znači Kuća Hleba, Efrata znači Plodna, a Juda znači Proslavljeni. Dakle, Isus (to jest Jahve Spašava), doći će iz Plodne Kuće Hleba od Proslavljenog. Hleb je simbol duhovne hrane, a Isus je rekao: Ja sam hleb života, (Jovan 6.45, 48).
IMENA SOTONEImena Sotone objašnjavaju promenu njegovog karaktera od savršeno stvorenog heruvima do protivnika, neprijatelja i uništitelja svega što je dobro.
Isaija 14.12: Kako pade s neba svetlonošo, sine zorin (prevod Kršćanska Sadašnjost), ili zvezdo Danice u Daničićevom prevodu.
Ovde je upotrebljena jevrejska reč hejlel (Lucifer na latinskom) a na oba jezika ova reč ima značenje jutarnja zvezda, nosilac svetla, svetlonoša, ili onaj koji sjaji.
Bog je Lucifera stvorio savršenog, da odsjajuje svetlost koju je dobio od Boga.
Lucifer nije imao ni jedan razuman razlog za svoju pobunu.
Ipak, on je slobodnom voljom izabrao da kleveće Božji karakter, lukavo je prevario deo anđela da se pobune zajedno sa njim, pa su ti anđeli izopačenog karaktera postali demoni.
Zatim je Adama i Evu uspeo da prevari da prestanu da slušaju Boga i tako je od planete na kojoj je sve bilo dobro stvorio lanac zla na Zemlji, u kojem svi pate i umiru. Zato što su se Adam i Eva pobunili zajedno sa Luciferom, Bog je izolovao Lucifera na planetu Zemlju, da mu pruži priliku da dokaže da može da stvori bolji poredak od Božjeg.
Već sada je jasno da su Luciferove optužbe lažne, i da je Bog stvorio najbolji mogući poredak za svoja stvorenja, a da su buntovnici samo pokvarili savršenstvo koje je Bog stvorio. Lucifer je prestao da bude svetlonoša, i postao je knez tame, pa je dobio novo ime – Sotona.
Reč Satan na jevrejskom jeziku znači protivnik, neprijatelj dobra, napadač, optužitelj, jer je postao protivnik Boga i svih onih koji su na Božjoj strani.
Takođe, na grčkom reč diabolos znači klevetnik, lažnooptužitelj, opadač, a reč satanas znači optužitelj.
Ono što je na početku izgledalo kao bezazleni prigovor i gunđanje, postale su teške optužbe i klevete protiv Stvoritelja.
Može li lonac reći lončaru: -Nisi me stvorio! Ili: -Loše si me stvorio?
Sotona je upravo to uradio: stvorenje tvrdi da bolje zna od Stvoritelja.
To je daleko od istine isto kao što lonac ne može da daje savete lončaru kako se prave lonci.
Druga stvorenja u početku nisu videla koliko je opasna ova pobuna, ali mi danas vidimo koliko su razorne posledice pobune protiv Stvoritelja.
Što je duže Sotona insistirao na pobuni, to je dublje tonuo, pa je dobijao imena koja ilustruju dubinu njegovog pada.
Jedno od imena Sotone je Velzevul, što znači Gospodar muva ili gospodar đubreta.
Lucifer je želeo da se izjednači sa Bogom po vlasti, iako nema sposobnosti koje ima samo Stvoritelj sveta
“A govorio si u srcu svom: izaći ću na nebo, više zvezda Božijih podignuću presto svoj, i sešću na gori zbornoj na strani severnoj; Izaći ću u visine nad oblake, izjednačiću se s višnjim” Isaija 14.13,14.
Kad neko želi počast koju ne zaslužuje, on padne dublje nego što je na početku bio.
Tako je heruvim Svetlonoša postao Gospodar Đubreta.
Umesto da bude po službi prvi do Božjeg prestola, spao je na to da vlada na smetlištu.
Njegov pad se i dalje nastavio, pa je u Psalmu 106,28 Sotona nazvan Velfegor - Gospodar Propasti.
Od prvobitnih kleveta protiv Boga, kada stanovnici svemira nisu mogli da vide pravu prirodu Sotonine pobune, postajalo je sve jasnije koliko je ova pobuna destruktivna, jer je donela smrt svim stvorenjima na Zemlji.
Vrhunac Sotoninog razaranja opisan je u Otkrivenju 9.11 kada mu je dato ime Avadon i Apolion – ova dva imena imaju isto značenje - Razoritelj.
Pred drugi Hristov dolazak, Sotona će postati anđeo bezdana, jer će toliko razoriti planetu Zemlju, da će ona biti na putu da ponovo postane bez obličja i pusta kao što je bila pre stvaranja.
Ipak, Bog je dao Sotoni vremensko ograničenje da dokaže svoje optužbe, a kad svima bude jasno koliko je zlo odbaciti životni put na koji nas naš Stvoritelj upućuje da idemo, Bog će doći da sudi svima.
U simboličkom obredu za Dan Očišćenja, Sotona je predstavljen kao jarac za Azazela (3.Mojsijeva 16.8,21-26).
Reč Azazel znači odlazak, udaljavanje. Pri Isusovom drugom dolasku,
Sotona će biti izolovan sam za vreme od 1000 godina na opustošenoj Zemlji, dok ne bude završen sud na Nebu.
Tada će biti za večnost izvršena pravedna presuda nad ovim pobunjenikom i nad svim njegovim nepokajanim saučesnicima.
Sotonine prevare su vrlo ubedljive za većinu ljudi zato što on vešto falsifikuje Boga i pripisuje sebi osobine koje samo Bog ima.
Na primer, predstavlja se kao lažno božanstvo Vaal (Bal), čije ime znači gospodar, muž, vlasnik.
Ovo ime je falsifikat Isusa koji je u simbolici ženik, pravi vlasnik i gospodar sveta koji je stvorio.
U Jezekilju 28,2.12-19 Sotona je upoređen sa Tirskim carem.
Reč Tir znači stena, a to je takođe simbol Isusa.
Kopirajući Hrista Sotona će pokušati da prevari što više ljudi.
"Mnogi će doći u ime moje govoreći: -Ja sam Hristos. I mnoge će prevariti." Matej 24.5
Svet je spreman da svojom površnom religijom prihvati lažnog hrista.
Jedino oni koji imaju nepokolebljivo poverenje u Boga moći će da se odupru Sotoninim prevarama I progonstvima.
IMENA BOŽJEG NARODABog kaže: "Bolje je ime nego veliko bogatstvo." Priče 22.1
To znači da je bolje imati dobre osobine nego veliki novac.
Tako su imena pobožnih ljudi odraz njihovog posvećenog karaktera.
Reč JEVREJ (Ibri) nastala je od imena patrijarha Evera (Heber) 1.Mojsijeva 11.14-16 Reč Ever označava suprotnu stranu, region s druge strane.
Jevrej je čovek koji ovde gde vlada greh nije domaći, nego je stranac, i domovina mu je druga zemlja – Božje carstvo. Božja ideja bila je da okupi ljude koji se u okruženju greha osećaju kao stranci – Jevreji, jer čekaju da Bog uspostavi svoje carstvo.
2. Mojsijeva 5.3; 9.16 Kada su Jevreji postali robovi u Egiptu, Aron je tražio da faraon pusti njegov narod jer je Mojsija poslao Bog Jevrejski – Bog naroda čija je domovina u drugoj zemlji, a u Egiptu su bili stranci. Trebalo je da napuste Misir, to jest Egipat, a reč Mizraim znači granice, ograničenja, opsade, opkoljenja. Ljudske granice a ni Egipat kao tadašnja svetska vojna sila nisu mogli da zaustave Božji narod da pođe u Obećanu zemlju.
Čuda koja je Bog učinio naterala su faraona da pustu nenaoružane robove da odu slobodni, I tako se pripovedalo Božje ime (osobine) po svoj zemlji.
Bog je čak i Isusa poslao u Egipat, a onda ga je odande pozvao da se vrati u Izrael, baš kako je prorekao Osija 11.1 (Matej 2,13-15)
Reč Osija znači Spasitelj. Jednom drugom Osiji
Bog je promenio ime u Isus (Jehošua) = Bog – Onaj koji jeste Spašava (4.Mojsijeva 13.16).
Bog je izabrao Isusa Navina da uvede Izraelce u Obećanu zemlju,
I naravno On ima isto ime kao Hristos – Jehošua.
Isus je sin Navin, a Nava (Nun) znači večnost, Onaj koji se neprestano nastavlja.
Ako pre vedemo ova imena, značenje je: Sin Večnog spasava svoj narod (4. Mojsijeva 13.9; 5. Mojsijeva 31.3,23).
Isus Navin je predslika Isusa Hrista koji će svoj narod da uvede u obećanu zemlju kao što je Isus Navin uveo Jevreje u Hanan.
I ime Izrael takođe predstavlja osobinu Božjeg naroda, I nastalo je tako što je Bog promenio ime patrijarha Jakova u Izrael.
Reč JAKOV znači zamenik, istisnuti, potkopati, zaobići.
On je prevarom pokušao da dođe do Božjeg blagoslova.
Ovo nepoštenje dovelo ga je u niz nevolja, a onda je odlučio da se do poslednje snage bori da ostavi svoje grehe I da bude isključivo na Božjoj strani.
U noći kada je predao Bogu sve grehe jer je sutradan mogao da bude ubijen,
Jakov se on čvrsto uhvatio za Boga i rekao mu: -Neću te pustiti dok me ne blagosloviš.
Bog mu je tada promenio ime u Izrael = Onaj koji će pobediti sa Bogom (ili: onaj kome Bog daje snagu za pobedu) (1 Mojsijeva 27; 32).
Jakovljevi potomci od tada se zovu Izraelci, ali su kroz istoriju pokazivali da nisu svi oni koji pobeđuju sa Bogom.
Zato je Isus rekao da nisu pravi Izraelci oni koji su telesni Izraelci, nego oni koji imaju veru kakvu je imao Avram, a takođe i Jakov.
Jovan 8:39,40 Odgovoriše i rekoše mu: otac je naš Avraam. Isus im reče: kad biste vi bili deca Avraamova, činili biste dela Avraamova. A sad gledate mene da ubijete, čoveka koji vam istinu kazah koju čuh od Boga: tako Avraam nije činio. –
Po Isusovim rečima, Božja namera nije bila da reč Izraelac postane nacionalnost, nego je bila pridev, opis ljudi koji su tražili od Boga pobedu nad grehom, i Bog im je dao tu pobedu.
Promenom imena od Jakov u Izrael, Bog je pokazao promenu Jakovljevog karaktera.
Na sličan način je farisej Savle postao apostol Pavle. SAVLE znači upitan, tražen, zamoljen. Kao ponosni farisej dobro je poznavao Toru i drugi su ga pitali za savet da saznaju šta je Bog rekao u Starom Zavetu.
Međutim, kada je sreo Hrista, Savle je shvatio koliko ne zna, da nije on izvor znanja, niti ljudska tradicija, nego da treba da uči ljude onako kako je Bog zaista rekao.
Zato je Savle promenio ime i postao Pavle (Paulus) = mali.
Jovan Krstitelj je rekao da Hristos treba da raste, a mi da se umanjujemo. Jovan 3.30
Kada su se Izraelci klanjanjali zlatnom teletu, Mojsije je uzviknuo: -K meni ko je Gospodnji! 2.Mojsijeva 32.26-28
Na Božju stranu stali su Leviti. Reč Levi znači odan, privržen. Bog je video njihovu odanost i postavio ih je da služe u Svetinji kao sveštenstvo.
Na suđenju Isusu Hristu sudija Pilat imao je pravo da pred praznik Pashe oslobodi jednog zatvorenika osuđenog na smrt.
Narod je birao između Isusa i Varave, i izabrao je Varavu.
Reč VARAVA znači Sin Oca (Marko 15.6-15) Ovaj očev sin bio je grešnik, podigao je bunu, i zaslužio je smrtnu kaznu, a ipak je on oslobođen, a umesto njega je nevin osuđen na smrt drugi Očev sin - Isus.
Svi ljudi su buntovni sinovi Nebeskog oca, I svi ćemo biti oslobođeni zato što je Isus nevin osuđen umesto nas.
Pred drugi Hristov dolazak Božja crkva je simbolički nazvana LAODIKEJA, što znači narod pravde, narod suda. Otkrivenje 3.14-22
Bog za ljude poslednjeg vremena kaže da oni misle o sebi da su dobri, pošteni, bogati, a da su u stvari suprotno od toga.
Pošto ovi ljudi žive u vreme istražnog suda, Bog ih poziva da traže od Njega da ih posveti i da budu deo velikog mnoštva spašenih ili deo 144000 koji imaju ime jagnjetovog Oca na svojim čelima – karakter potpuno usklađen sa Božjim karakterom.
Kada Isus prestane da posreduje na nebu, jedino ovakvi ljudi mogu da živi prođu vreme velike nevolje i pobede u borbi sa imenom (osobinama) zveri (Otkrivenje 13.17; 14.1-5,11)
Na Novoj Zemlji svi ćemo imati Božje ime na čelima (Otk 22.4), što znači imaće Božji bezgrešni karakter.
Radi imena tvojeg Gospode, oprosti greh moj jer je velik (Psalam 25,11) – Bog nam prašta jer je Njegovo ime Milostiv, Žalostiv, Spor na gnev, koji prašta hiljadama.
Zato Božji narod “Misli o njegovom imenu” (Malahija 3,16)i “peva imenu Njegovom (Psalam 68.4). – to jest o Božjem karakteru.
Zato će nas Bog vaskrsnuti radi svog svetog karaktera. "Imena radi svojega, oživi me Gospode." Psalam 143.11
Čak su i rodoslovi u Bibliji smisaoni, Iako je to samo spisak imena. Na primer kada se prevedu imena u rodoslovu od stvaranja do potopa (1.Dnevnika 1,1-3), može se pročitati priča o planu spasenja:
Adam je čovek,
koji je postavljen u Rajski vrt);
ali je postao smrtan, grešan (odvojio se od Boga);
a onda je Bog je odredio kako će da spasi ljude;
Oni koji su zahvalili Bogu,
znali su kad on umre, doći će sud (I tačno te godine kad je Metuzalem-Matusal umro, došao je potop;
A kad na Zemlju siđe obećani Mesija,
pokrenuće i posvetiti ljude,
dace ljudima snagu,
i doneti odmor od greha. Čitajući rodoslov, ako prevedemo imena, možemo da pročitamo ukratko prepričan plan spasenja.
Biblija je puna smisaonih imena koja se uklapaju u sadržaj teksta, i bliže ga objašnjavaju. Nigde u literature nećete naći da različiti pisci pišu na ovaj način, a da se smisao njihovih tekstova poklapa. To je pokazatelj da je Biblija inspirisna Božjim umom. Bog nam je dao Sveto Pismo da bolje upoznamo svog Stvoritelja.
Isus je rekao: -Gde se skupe dva ili tri u ime moje, onde sam ja s njima (Matej 18,20).
IMENA LAŽNO RELIGIOZNIH LJUDI I BEZBOŽNIKAImena Božjih protivnika i ljudi koji su izopačili religiju opisuju nam čega treba da se čuvamo, i šta sve možemo da očekujemo od njih u budućnosti.
Posle potopa, ljudi koji nisu imali poverenje u Boga, mislili su da će se zaštititi od kazne za zlo ako naprave visoku Vavilonsku kulu, kako bi preživeli eventualni novi potop (1.Mojsijeva 11.4-9) Vavilonci su zidali kulu da steknu sebi ime.
Da bi ih sprečio da ponove zla pretpotopnih ljudi, Bog im je pomešao jezik, i nastao je Vavilon Vavel - što znači zbrka.
Vavilon je ne samo zbrka jezika, nego i zbrka religije i životnih vrednosti.
Vavilon je u proročkoj knjizi Otkrivenje predstavljen kao simbol crkve koja je otpala od Boga. Otkrivenje 17.5; 18.2,13
Bog je rekao da će zatrti ime Vavilonu – to jest zatrće njegove naopake osobine, iskoreniće greh. Isaija 14.22
Vavilonski car je pobožnim ljudima čija su imena ukazivala na pravog Boga, menjao imena da ukazuju na Vavilonske lažne bogove.
Kao što je Bog grešnim ljudima menjao imena da pokaže promenu njihovog karaktera, tako su Vavilonjani pokušali obrnuti proces: imena pobožnih ljudi menjali su u bezbožna imena.
Prorok Danilo je opisao kako su neki Izraelci ostali istinski pobožni iako su im promenjena imena.
To takođe znači da ako sebe zovemo pripadnikom neke crkve, to nas neće spasiti na Božjem sudu, nego ako dopustimo da Bog promeni naš karakter.
Nije dovoljno reći: "Ja sam član Božje crkve", nego tako treba živeti.
Bog nas je upozorio da ni ne pominjemo imena tuđih bogova (2.Mojsijeva 23.13), ali su to ljudi na žalost često činili.
Da bi reformisao Božji narod, Ilija je na Karmilu izazvao paganske sveštenike da pokažu čiji je Bog pravi:
-Prizovite ime svojih bogova, a ja ću prizvati ime Gospodnje, pa koji se Bog odazove ognjem onaj neka je Bog. 1.Carevima 18.24 Zapazite i Ilija i paganski sveštenici prizivaju Božje ime, odnosno pozivaju Boga da radi svojih osobina reaguje na određeni način.
Jedino pravi Bog je reagovao na Ilijinu molitvu. Reč Ilija, Elijahu, znači Jahve je Bog. Lažni bogovi su ništa, a jedino Onaj koji jeste, Onaj koji je stvorio svet je pravi Bog.
Kao što je u slučaju Ilije sukob bio oko Božjeg imena i imena paganskih bogova, tako u Otkrivenju, zver koja predstavlja koaliciju bezbožnih super-sila ovog sveta, ima hulna imena na glavama, i huli na Božje ime - na Božji karakter (Otkrivenje 13.1,6).
Velika borba pred Hristov drugi dolazak vodiće se oko toga da li će ljudi prihvatiti ime (tj. osobine) zveri na čelo i na ruku, ili će prihvatiti Božje ime (osobine) kao pečat na čelu za spasenje (Otkrivenje 13.17; 14.1,11; 15.2; 16,9).
Isus nas je upozorio da će pred Njegov drugi dolazak Božji narod biti progonjen i ubijan kao nikad u istoriji sveta.
Najbolji način da se suprotstavimo oružju bezbožnih nije oružje, nego kao što je David rekao Golijatu: -Ti ideš na mene s kopljem i mačem, a ja na tebe u ime Gospoda nad vojskama.
Reč Golijat znači progoniti.
Ponekad bezbožni ljudi imaju pozitivna imena, jer nisu otvoreno bezbožni, nego falsifikuju ispravnu religiju, pa ih je teško prepoznati.
Na primer, Otkrivenje opisuje bezbožnu caricu Jezavelju kao simbol otpale crkve koja progoni Božji narod.
Reč Jezavelja znači čedna, Čista, Devičanska – a to je očigledno falsifikat (Otkrivenje 2.20-26).
Predstavljaće se kao prava crkva spolja, a činiće suprotno od onoga što je Bog rekao da treba činiti.
Ona je progonila proroka Iliju da ga ubije, a za Iliju je Malahija prorekao da će propovedati pred drugi Hristov dolazak (Malahija 4.5,6).
Jezavelja je bila ćerka Tirskog cara, a Tirski car je knjizi proroka Ezekiela 28 predstavljen kao predslika Sotone.
"Jer će svi narodi hoditi svaki u ime boga svojeg, a mi ćemo hoditi u ime Gospoda Boga svojeg od sad i do veka (Mihej 4.5).
Sodom i Gomor su simbol uništenja bezbožnih ljudi na Božjem sudu.
Bog je rekao da konačni sud neće biti kao potop vodom, nego da će vatru spustiti sa Neba da spali greh i sve koji se nisu odvojili od greha, kao što je Sodom I Gomor spalio vatrom sa Neba.
Reč Sodom znači opržiti, opeći, a reč Gomor znači gomila, ruševina. 1.Mojsijeva 19; Matej 17.28-33).
Biblijska imena – dokaz da je Bog inspirisao BiblijuZamislite da ste filolog, da proučavate jezike raznih naroda.
Jednog dana u ruke vam dospe Biblija. I dok čitate Bibliju, shvatite da pisci Biblije tvrde da ih je Bog nadahnuo da je napišu.
To vam je teško da poverujete, ali čitate i dalje jer znate da je Biblija značajno književno delo.
I poznavajući jevrejski i grčki jezik na kojima je Biblija napisana, zapazite da se značenje ličnih imena i imena geografskih pojmova u Bibliji uklapaju u sadržaj opisanih događaja, pa se tekst još bolje razume.
Ali pomislite da je to možda napisao neki književni genije. Čitate sledeću Biblijsku knjigu, kad i drugi pisac koji nije poznavao prvog, isto tako koristi smisaona imena, i uklapa ih u događaje.
Tako piše i treći pisac, a i svi ostali u rasponu od nekoliko hiljada godina. Sada je već zbunjujuće.
Prvi je bio obrazovan na Egipatskom dvoru, a tamo nije postojao takav književni oblik, drugi pisac je običan ribar, treći pastir, četvrti lekar, a svi su inspirisani na isti način!
Ako proverite da li možda još negde u svetskoj literaturi postoji ovakav literarni stil, videćete da ponegde jedno ili dva imena ima smisao koji se uklapa u radnju knjige, ali ne u obimu kao u Bibliji.
Kako je moguće da pisci Biblije, koji se nisu međusobno poznavali, i živeli u rasponu od 1500 godina, pišu na ovaj jedinstveni način?
Jedino ako je Biblija zaista potekla od jedne osobe, i to osobe izvanredne inteligencije i mudrosti.
Ovo je samo deo smisaonih imena u Bibliji. Ako nastavite da čitate Bibliju u kontekstu značenja imena ličnosti, pronaći ćete još puno značajnih poruka.
(Preporučujem vam da sa interneta skinete besplatni program ESword, u kojem i laici mogu da nađu značenje imena i svih drugih reči korištenih u Bibliji)
Bog svakog čoveka zna po imenu (2. Mojsijeva 33.17). Pošto Bog zna kakvi smo, ako se molimo On će nas promeniti:
"Bože, pomozi mi svojim imenom, i krepošću svojom odbrani me na sudu." Psalam 54.1
...nego se opraste i posvetiste i opravdaste imenom Gospoda našeg Isusa Hrista, i Duhom Boga našega. 1.Korinćanima 6.11
"Kako je veličanstveno ime Tvoje po svoj zemlji!" Psalam 8.1
Dok Isus ne dođe, mi možemo kao i psalmist da kažemo: "Javljaću ime Gospodnje" Psalam 5.11, to jest da drugim ljudima opišemo Božje osobine koje smo upoznali.
Biblija nam je data da pravilno razumemo svet oko sebe i da donesemo pravilan izbor - za večni život sa Bogom.