Stari Zavet o Isusu Hristu (2. deo-Biblijska istorija kao proročanstvo)
Isus Hristos u proročanstvima Starog Zaveta (Mojsije, David i Jov kao predslike Mesije)
Jn 5.39 “Pregledajte pisma, jer vi mislite da imate u njima život večni; i ona svedoče za mene.” Isus Hristos
I vreme kada je Isus ovo rekao, Novi Zavet još nije bio zapisan, postojali su samo spisi Starog Zaveta. To znači da Isus tvrdi da SZ govori o Njemu na mnogo mesta.
Osim par opšte poznatih tekstova koji su proročanstva vezana za Isusa Hrista, većina ljudi ne zna gde sve SZ opisuje IH.
“I on im reče: o bezumni i sporoga srca za verovanje svega što govoriše proroci! Nije li to trebalo da Hristos pretrpi i da uđe u slavu svoju? I počevši od Mojsija i od sviju proroka kazivaše im što je za njega u svemu Pismu…
I reče im: ovo su reči koje sam vam govorio još dok sam bio s vama, da sve treba da se svrši što je za mene napisano u zakonu Mojsijevu i u prorocima i u psalmima.” Luka 24.25-27,44
Dakle, Isus tvrdi da su Mojsije, svi proroci i psalmi proricali o Njegovoj misiji još u Starom Zavetu. Čak je i ukorio svoje učenike što u SZ nisu prepoznali proročanstva o Njemu.
I apostol Pavle je našao toliko puno tekstova u SZ koji govore o IH, da je svojom slušaocima pričao o tome od jutra do mraka: (“kojima kazivaše svedočeći carstvo Božije i uveravajući ih za Isusa iz zakona Mojsijeva i iz proroka od jutra do samoga mraka.” Dela 28.23)
Apostol Pavle je rekao da su događaji iz Mojsijevog života zapisani kao pouka za Božji narod koji će živeti pred drugi Hristov dolazak. “Ovo se pak sve događaše ugledi njima, a napisa se za nauku nama, na koje posledak sveta dođe.” 1.Korinćanima 10.11
Apostol Pavle je istorijske događaje SZ objasnio kao proročanstva o Mesiji i Božjem planu za spasenje ljudi, naročito događaje iz Mojsijevog života.
Bog je rekao Mojsiju da štapom udari stenu, što je bio simbol da će Mesija biti udaren, to jest da će umreti, ali da će time dati ljudima vodu života.
Kada je u pustinji drugi put izbila kriza jer im je nestala voda, Bog je rekao Mojsiju samo da progovori steni.
Ovaj put Mojsije nije trebalo da udari stenu, nego samo da joj progovori, da bi voda života potekla.
To je značilo da će Mesija umreti samo jednom, i da je sada dovoljno da kažemo, da se pomolimo i da ćemo dobiti vodu života.
Međutim, Mojsije je pogrešio i udario stenu umesto da joj samo progovori. Šta mislite kako je Bog reagovao na to što je Mojsije iskrivio ovu predsliku plana spasenja?
Da li je Bog smatrao da je to nevažan detalj i da ne mora sve da se uradi onako kako Bog kaže u slici koja je simbol plana spasenja?
Nasuprot, Bog je smatrao da je Mojsijev prekršaj toliko veliki da je rekao Mojsiju da za kaznu neće uvesti Izraelce u Obećanu Zemlju. Postavlja se pitanje da li je ovo prestroga kazna u odnosu na učinjen prestup?
Kada je Mojsije ubio Egipćanina koji je maltretirao roba, bio je prognan iz Egipta. Mojsije nije ubio iz predumišljaja, nego da zaštiti roba kojeg bi egipatski vojnik verovatno ubio.
Neki ljudi misle da Mojsijeva kazna nije bila primerena. Od svega što je Mojsiju bilo važno u životu, najviše je želeo da uvede Izraelce u OZ, to je bio cilj njegovog života, to bi bilo njegovo najveće dostignuće.
Međutim, Bog kažnjava Mojsija tako što mu uskraćuje ono što mu je bilo najvažnije, radi toga što je pokvario simboličnu predsliku koja je govorila o Mesiji.
Bog je time pokazao koliko je bitno paziti na svaki detalj proročanstava. Neki ljudi misle da nije važno slediti detaljno simbolične predslike SZ, pa vrše simboličke obrede Večere Gospodnje i krštenja na druge načine od onoga kako je Bog to tražio da bude.
Međutim, Bog je drastično kaznio Mojsija zato što je pogrešno predstavio proročanstvo o Mesiji, simboličku sliku plana spasenja.
Zato i mi treba da pazimo na detalje simboličkih obreda i simboličkih događaja, jer će se ispuniti onako kako su zapisani.
Dakle, Biblijski istorijski događaji simbolišu Božji plan za spasenje ljudi.
Apostol Pavle je ceo dan govorio gde sve u SZ piše za IH, a mi ćemo pokušati da za navedemo bar neke tekstove SZ koji proriču o IH.
Pogledaćemo prvo sličnosti između Mojsijevog života i spasenja koje se očekuje od Mesije. Sličnost između Mojsijevog i Hristovog života je neverovatna.
Stena iz koje su pili vodu u pustinji simboliše Hrista koji je umro na krstu da bismo mi imali vodu života. Mana, hleb koji je u pustinji 40 godina padao sa neba, predstavlja Hristovo telo koje simboliše hleb života koji nam daje snagu za duhovni život.
To što su Izraelci prošli kroz Crveno More po suvom predstavlja krštenje, to jest očišćenje od greha.
(1.Korinćanima 10.1-4 “Ali neću vam zatajiti, braćo, da ocevi naši svi pod oblakom biše, i svi kroz more prođoše; I svi se u Mojsija krstiše u oblaku i moru; I svi jedno jelo duhovno jedoše; I svi jedno piće duhovno piše; jer pijahu od duhovne stene koja iđaše za njima: a stena beše Hristos..”) Pavle kaže da im se sve ovo događalo da bi nama poslužilo kao primer (10.6 ugled nama), kao predslika za bitne buduće događaje. A onda u 11-om stihu Pavle kaže: Reč “ugledi” ili primer na grčkom je reč “tipos” od koje je nastala naša reč “tip” i označava određeni šablon, predslika, šema.
Iako je Mojsije ovde pogrešio, na mnogim drugim mestima on je predslika IH, I
Mojsije ~ Isus Hristos
“Ovoga Mojsija, kojega oturiše (odbiše) rekavši: ko te postavi knezom i sudijom?
Ovoga Bog za kneza i izbavitelja posla rukom anđela koji mu se javi u kupini.
Ovaj ih izvede učinivši čudesa i znake u zemlji Misirskoj i u Crvenom Moru i u pustinji 40 godina. Ovo je Mojsije koji kaza sinovima Izrailjevijem: Gospod Bog vaš podignuće vam proroka iz vaše braće, kao mene: njega poslušajte.” Dela 7.35-37
Bog nas je ovde obavestio da će podići nekog ko će biti kao Mojsije, koji će imati sličnu funkciju, sličan život, ko će ispuniti plan spasenja onako kako je to prorečeno preko Mojsija u događajima opisanim u Bibliji.
Kao što je Mojsije bio izbavitelj Božjeg naroda iz ropstva, tako Mesija u budućnosti treba da spase Božji narod.
Isus je rekao: Lk 24.44 “I reče im: ovo su reči koje sam vam govorio još dok sam bio s vama, da sve treba da se svrši što je za mene napisano u zakonu Mojsijevu i u prorocima i u psalmima.”
Pogledajmo sličnosti između Mojsija i Isusa Hrista, pa sami prosudite da li se radi o slučajnoj podudarnosti, ili su ovi tekstovi SZ inspirisani Božjim Duhom.
Jn 5.39 “Pregledajte pisma, jer vi mislite da imate u njima život večni; i ona svedoče za mene.” Isus Hristos
I vreme kada je Isus ovo rekao, Novi Zavet još nije bio zapisan, postojali su samo spisi Starog Zaveta. To znači da Isus tvrdi da SZ govori o Njemu na mnogo mesta.
Osim par opšte poznatih tekstova koji su proročanstva vezana za Isusa Hrista, većina ljudi ne zna gde sve SZ opisuje IH.
“I on im reče: o bezumni i sporoga srca za verovanje svega što govoriše proroci! Nije li to trebalo da Hristos pretrpi i da uđe u slavu svoju? I počevši od Mojsija i od sviju proroka kazivaše im što je za njega u svemu Pismu…
I reče im: ovo su reči koje sam vam govorio još dok sam bio s vama, da sve treba da se svrši što je za mene napisano u zakonu Mojsijevu i u prorocima i u psalmima.” Luka 24.25-27,44
Dakle, Isus tvrdi da su Mojsije, svi proroci i psalmi proricali o Njegovoj misiji još u Starom Zavetu. Čak je i ukorio svoje učenike što u SZ nisu prepoznali proročanstva o Njemu.
I apostol Pavle je našao toliko puno tekstova u SZ koji govore o IH, da je svojom slušaocima pričao o tome od jutra do mraka: (“kojima kazivaše svedočeći carstvo Božije i uveravajući ih za Isusa iz zakona Mojsijeva i iz proroka od jutra do samoga mraka.” Dela 28.23)
Apostol Pavle je rekao da su događaji iz Mojsijevog života zapisani kao pouka za Božji narod koji će živeti pred drugi Hristov dolazak. “Ovo se pak sve događaše ugledi njima, a napisa se za nauku nama, na koje posledak sveta dođe.” 1.Korinćanima 10.11
Apostol Pavle je istorijske događaje SZ objasnio kao proročanstva o Mesiji i Božjem planu za spasenje ljudi, naročito događaje iz Mojsijevog života.
Bog je rekao Mojsiju da štapom udari stenu, što je bio simbol da će Mesija biti udaren, to jest da će umreti, ali da će time dati ljudima vodu života.
Kada je u pustinji drugi put izbila kriza jer im je nestala voda, Bog je rekao Mojsiju samo da progovori steni.
Ovaj put Mojsije nije trebalo da udari stenu, nego samo da joj progovori, da bi voda života potekla.
To je značilo da će Mesija umreti samo jednom, i da je sada dovoljno da kažemo, da se pomolimo i da ćemo dobiti vodu života.
Međutim, Mojsije je pogrešio i udario stenu umesto da joj samo progovori. Šta mislite kako je Bog reagovao na to što je Mojsije iskrivio ovu predsliku plana spasenja?
Da li je Bog smatrao da je to nevažan detalj i da ne mora sve da se uradi onako kako Bog kaže u slici koja je simbol plana spasenja?
Nasuprot, Bog je smatrao da je Mojsijev prekršaj toliko veliki da je rekao Mojsiju da za kaznu neće uvesti Izraelce u Obećanu Zemlju. Postavlja se pitanje da li je ovo prestroga kazna u odnosu na učinjen prestup?
Kada je Mojsije ubio Egipćanina koji je maltretirao roba, bio je prognan iz Egipta. Mojsije nije ubio iz predumišljaja, nego da zaštiti roba kojeg bi egipatski vojnik verovatno ubio.
Neki ljudi misle da Mojsijeva kazna nije bila primerena. Od svega što je Mojsiju bilo važno u životu, najviše je želeo da uvede Izraelce u OZ, to je bio cilj njegovog života, to bi bilo njegovo najveće dostignuće.
Međutim, Bog kažnjava Mojsija tako što mu uskraćuje ono što mu je bilo najvažnije, radi toga što je pokvario simboličnu predsliku koja je govorila o Mesiji.
Bog je time pokazao koliko je bitno paziti na svaki detalj proročanstava. Neki ljudi misle da nije važno slediti detaljno simbolične predslike SZ, pa vrše simboličke obrede Večere Gospodnje i krštenja na druge načine od onoga kako je Bog to tražio da bude.
Međutim, Bog je drastično kaznio Mojsija zato što je pogrešno predstavio proročanstvo o Mesiji, simboličku sliku plana spasenja.
Zato i mi treba da pazimo na detalje simboličkih obreda i simboličkih događaja, jer će se ispuniti onako kako su zapisani.
Dakle, Biblijski istorijski događaji simbolišu Božji plan za spasenje ljudi.
Apostol Pavle je ceo dan govorio gde sve u SZ piše za IH, a mi ćemo pokušati da za navedemo bar neke tekstove SZ koji proriču o IH.
Pogledaćemo prvo sličnosti između Mojsijevog života i spasenja koje se očekuje od Mesije. Sličnost između Mojsijevog i Hristovog života je neverovatna.
Stena iz koje su pili vodu u pustinji simboliše Hrista koji je umro na krstu da bismo mi imali vodu života. Mana, hleb koji je u pustinji 40 godina padao sa neba, predstavlja Hristovo telo koje simboliše hleb života koji nam daje snagu za duhovni život.
To što su Izraelci prošli kroz Crveno More po suvom predstavlja krštenje, to jest očišćenje od greha.
(1.Korinćanima 10.1-4 “Ali neću vam zatajiti, braćo, da ocevi naši svi pod oblakom biše, i svi kroz more prođoše; I svi se u Mojsija krstiše u oblaku i moru; I svi jedno jelo duhovno jedoše; I svi jedno piće duhovno piše; jer pijahu od duhovne stene koja iđaše za njima: a stena beše Hristos..”) Pavle kaže da im se sve ovo događalo da bi nama poslužilo kao primer (10.6 ugled nama), kao predslika za bitne buduće događaje. A onda u 11-om stihu Pavle kaže: Reč “ugledi” ili primer na grčkom je reč “tipos” od koje je nastala naša reč “tip” i označava određeni šablon, predslika, šema.
Iako je Mojsije ovde pogrešio, na mnogim drugim mestima on je predslika IH, I
Mojsije ~ Isus Hristos
“Ovoga Mojsija, kojega oturiše (odbiše) rekavši: ko te postavi knezom i sudijom?
Ovoga Bog za kneza i izbavitelja posla rukom anđela koji mu se javi u kupini.
Ovaj ih izvede učinivši čudesa i znake u zemlji Misirskoj i u Crvenom Moru i u pustinji 40 godina. Ovo je Mojsije koji kaza sinovima Izrailjevijem: Gospod Bog vaš podignuće vam proroka iz vaše braće, kao mene: njega poslušajte.” Dela 7.35-37
Bog nas je ovde obavestio da će podići nekog ko će biti kao Mojsije, koji će imati sličnu funkciju, sličan život, ko će ispuniti plan spasenja onako kako je to prorečeno preko Mojsija u događajima opisanim u Bibliji.
Kao što je Mojsije bio izbavitelj Božjeg naroda iz ropstva, tako Mesija u budućnosti treba da spase Božji narod.
Isus je rekao: Lk 24.44 “I reče im: ovo su reči koje sam vam govorio još dok sam bio s vama, da sve treba da se svrši što je za mene napisano u zakonu Mojsijevu i u prorocima i u psalmima.”
Pogledajmo sličnosti između Mojsija i Isusa Hrista, pa sami prosudite da li se radi o slučajnoj podudarnosti, ili su ovi tekstovi SZ inspirisani Božjim Duhom.
Mojsije |
Isus Hristos |
Mojsije je kao beba preživeo genocid. Faraon je hteo da ga ubije, jer je saznao da će se pojaviti neko da izbavi svoj narod iz ropstva, pa je naredio da ubijaju Jevrejske muške bebe. 2M 1.22 |
Isus je takođe preživeo genocid. Irod je hteo da ubije Isusa koji je prorečen kao budući car koji će izbaviti svoj narod, pa je pobio svu decu uzrasta koji bi odgovarao proročanstvu. Mt 2.16 |
I Mojsiju i Isusu život je spašen tako što su od Izraelaca otišli da žive među Egipćanima, jer je vladar zemlje hteo da ih ubije 2M 2.10 |
Mt 2.13-22 Isus su kao dete roditelji odneli u Egipat da bi mu spasili život, jer je car hteo da ga ubije |
napustio carski dvor u Egiptu |
napustio carski dvor na Nebu |
Obojica su izabrali težak život, iako su mogli da uživaju u materijalnom bogatstvu. Obojica su postali pastiri, to jest vođe koje su vodile Božji narod. – Mojsije, umesto da živi kao bogati prestolonaslednik, on je radije postao siromašan i anoniman, da bi spasao Izraelce iz ropstva. Jev 11.24-27 “Verom Mojsije, kad bi veliki, ne htede da se naziva sin kćeri Faraonove; I volje stradati s narodom Božijim, negoli imati zemaljsku sladost greha: Državši sramotu Hristovu za veće bogatstvo od svega blaga Misirskoga; jer gledaše na platu. Verom ostavi Misir, ne pobojavši se ljutine careve; jer se držaše onoga koji se ne vidi, kao da ga viđaše.” Zapazite da apostol Pavle tvrdi da je Mojsije znao za Hristovu sramotu, to jest za Njegovo strdanje na krstu koje će se dogoditi hiljadama godina kasnije. Dakle, Mojsije je bio svestan da ono što se njemu događa simboliše ono što će Mesija učiniti u budućnosti. |
IH je takođe napustio palate Neba da bi kao siromašni pastir izbavio svoj narod iz ropstva grehu. “Koji, ako je i bio u obličju Božjemu, nije se otimao da se isporedi s Bogom; Nego je ponizio sam sebe uzevši obličje sluge, postavši kao i drugi ljudi i na oči nađe se kao čovek. Ponizio sam sebe postavši poslušan do same smrti, a smrti krstove.” Filibljanima 2.6-8 Kada je Đavo kušao Hrista u pustinji, ponudio mu je sva carstva ovog sveta, i Isus je odbio Mt 4.8,9 Isto tako je Mojsije odbacio visoki položaj u Egiptu, da bi stao na stranu pravde. |
Mojsije je krotak 4.Mojsijeva 12:3 “A Mojsije beše čovek vrlo krotak mimo sve ljude na zemlji. |
Isus je krotak Matej 11:29 “…naučite se od mene; jer sam ja krotak i smeran u srcu....” Matej 21:5 “…evo car tvoj ide tebi krotak, i jaše na magarcu, i magaretu sinu magaričinu. |
Mojsije dominantna osoba u prvih pet knjiga Biblije |
IH je dominantna osoba u Evanđeljima i u Tori |
Obojica su reformisali postojeću religiju |
Value |
Obojica su činili čuda |
|
Obojica su kraj izvora pričali sa ženom koja je došla da uzme vodu. Kod Mojsija je to bila Sefora, a kod Isusa Samarjanka. Obojica su bili žedni. Obe žene su otišle da obaveste druge o osobi koju su upoznale na izvoru - Sefora svoju porodicu, a Samarjanka ceo grad. |
Jovan 4.6 Samarjanka |
Zakonodavac – Isus 8.32 Bog je dao zakon preko Mojsija (Isus 8.32 “I prepisa onde na kamenju zakon Mojsijev, koji je napisao sinovima Izraelovim.” |
IH daje zakon, koji je u stvari objašnjenje zakona koji je dat Mojsiju: Jovan_15:12 Ovo je zapovest moja da imate ljubav među sobom, kao što ja imadoh ljubav k vama. 68 Jn13.34 “Novu vam zapovest dajem da ljubite jedan drugoga, kao što ja vas ljubih, da se i vi ljubite među sobom.” Zapazite da Mojsije prima deset zapovesti od Boga, a Isus kaže da On daje zapovesti. |
Obojica su bili sudije 2M18.13 “A sutradan sede Mojsije da sudi narodu; i stajaše narod pred Mojsijem od jutra do večera.” |
IH ne sudi samo jednom narodu, nego celom svetu: 2.Korinćanima 5.10 “Jer nam se svima valja javiti na sudu Hristovu, da primimo svaki što je koji u telu činio, ili dobro ili zlo” |
Mojsije se pomolio pred narodom, i hleb je natprirodnim putem padao sa Neba. Ovaj hleb su nazvali mana. |
IH se pomolio pred 4000 i pred 5000 ljudi, dao im je hleb i ribu, a takođe je rekao da je On hleb života: Jovan 6.32-35 “Tada im reče Isus: zaista, zaista vam kažem: 75 Mojsije ne dade vama hleba s neba, nego vam otac moj daje hleb istiniti s neba; Jer je hljeb Božiji onaj koji silazi s neba i daje život svetu. Tada mu rekoše: Gospode! daj nam svagda taj hleb. 77 A Isus im reče: ja sam hleb života: koji meni dolazi neće ogladneti, i koji mene veruje neće nikad ožedneti.” Isus je rekao da je On važniji od hleba koji je u pustinji Bog dao svom narodu. |
Zmija u pustinji I Mojsije i Isus su nadvladali zmiju u pustinji. U Bibliji zmija je simbol Sotone 4.Mojsijeva 21.7,8 “I načini Mojsije zmiju od bakra, i metnu je na motku, i koga god ujede zmija on pogleda u zmiju od bakra, i ozdravi.” |
Isus je prvo u pustinji odoleo svim iskušenjima Sotone, a zatim je rekao Nikodimu: Jovan 3.14 “I kao što Mojsije podiže zmiju u pustinji, tako treba sin čovečiji da se podigne.” Isus ovde kaže da je i ovaj istorijski događaj iz Mojsijevog života preslika onoga što će se dogoditi Mesiji. Kao što je Mojsije podigao zmiju na štap, tako je Isus uzeo naše grehe na sebe, bio je osuđen na smrt umesto nas, podignut na drvo, i izbavio one koji veruju Bogu od večne smrti – isto tako su Izraelci bili izlečeni kad su pogledali na podignutu zmiju. Ovo proročanstvo ima još jedno ispunjenje. Kada Isus bude drugi put došao, svi gresi ljudi biće prenešeni na Sotonu kao začetnika greha, na pravu zmiju, i na Dan Očišćenja nad njim će biti izvršena presuda, kao što je zmija podignuta na štap. |
Mojsiju i Isusu zajedničko je i Preobraženje Koliko drugih ljudi znate da je razgovaralo sa Bogom i da se njihovo lice svetlelo? To se dogodilo jedino Mojsiju i Isusu, jer je Mojsije i ovde predslika IH. 85 Mojsije se popeo na planinu, i Bog mu je govorio tako da su drugi čuli, a lice mu je sijalo. 2.Mojsijeva 34.29,30,33 “I kad Mojsije silažaše s gore Sinajske, i držaše u ruci dve ploče svedočanstva silazeći s gore, ne znađaše da mu koža na licu posta svetla dokle govoraše s njim. I vide Aron i svi sinovi Izrailjevi Mojsija, a to mu se svetli koža na licu, i ne smeše pristupiti k njemu… A kad im Mojsije izgovori, zastre lice svoje pokrivalom.” Mojsije je morao da pokrije glavu da bi mogao da komunicira sa lzraelcima, kao što je Isus pokrio svoju božansku prirodu da bi mogao da komunicira sa ljudima. |
Kao i Mojsije, Isus se takođe popeo na planinu i sav preobrazio u svetlost. Matej 17.1,2 “I posle 6 dana uze Isus Petra i Jakova i Jovana brata njegova, i izvede ih na goru visoku same. I preobrazi se pred njima, i zasja se lice njegovo kao sunce a haljine njegove postadoše bele kao svetlost” Od svih pobožnih ljudi, baš je Mojsije bio sa Isusom kada se preobrazio pred apostolima. Još jednom je istorijski događaj iz Mojsijevog života opisao ono što će se dogoditi Mesiji, a to se ispunilo u Isusovom životu. Bog je sveznajuć, i On ne prepušta ništa slučaju. U Bibliji preklapanja činjenica nisu slučajna. Kada čitamo Bibliju, trebalo bi da tražimo poruku koja stoji iza teksta, jer je to reč koja je nadahnuta Božjom mudrošću. Mojsije je bio sa Hristom u trenutku preobraženja jer je imao slično iskustvo preobraženja. Mojsijevo preobraženje bilo je proročanstvo o preobraženju Mesije. Kada se utelovio, IH je morao da pokrije svoju slavu i svetlost da bi mogao da komunicira sa ljudima. |
Bog (Otac) je javno, pred ljudima razgovarao sa Mojsijem. Nema puno ljudi u Bibliji kojima je Bog direktno govorio lice u lice: “Ali ne usta više prorok u Izrailju kao Mojsije, kojega Gospod pozna licem k licu” (5.Mojsijeva 34.10). |
Bog je javno, pred ljudima razgovarao sa IH prilikom krštenja i preobraženja. Matej 3:17 I gle, glas s neba koji govori: ovo je sin moj ljubazni koji je po mojoj volji. Matej 17:5 …i gle, glas iz oblaka govoreći: ovo je sin moj ljubazni, koji je po mojoj volji; njega poslušajte. |
Iako su i Mojsije i Isus došli da ljude izbave iz ropstva, ali je narod pogrešno razumeo njihovu misiju, i obojicu su dva puta pokušali da kamenuju: 2.Mojsijeva 17.4 “A Mojsije zavapi ka Gospodu govoreći: šta ću činiti s ovim narodom? Još malo pa će me zasuti kamenjem.” 4.Mojsijeva 14.10 “Tada reče sav zbor da ih pobiju kamenjem; ali se pokaza slava Gospodnja svim sinovima Izraelovim u šatoru od sastanka” |
Jovan 8.59 “Tada uzeše kamenje da bace na nj; a Isus se sakri, i iziđe iz crkve prošavši između njih i otide tako.” Jn 10.30,31 “Ja i otac jedno smo. A Jevreji opet uzeše kamenje da ga ubiju.” Dakle, narod nije razumeo Mojsijevu i Isusovu misiju pa su dva puta pokušali da ih kamenuju. |
Obojica su vodili dvanaestoricu. Mojsije je vodio 12 knezova Izraela iz 12 plemena 4.Mojsijeva 1.44 |
a IH je vodio dvanaestoricu apostola Luka 6.13 Takođe, Novi Jerusalim ima 12 vrata na kojima su imena 12 plemena Izraela, i 12 temelja sa imenima apostola (Otkrivenje 21.12,14) . |
Obojica su izabrali 70 vođa, i obojica su svoj duh preneli na vođe Božjeg naroda: Mojsije je izabrao 70 starešina na koje je stavio svoj duh 4.Mojsijeva 11.16,17 “A Gospod reče Mojsiju: saberi mi 70 ljudi između starešina Izrailjevih, koje znaš da su starešine narodu i upravitelji njegovi, i dovedi ih k šatoru od sastanka, neka onde stanu s tobom. Tada ću sići i govoriti onde s tobom, i uzeću od duha koji je na tebi i metnuću na njih, da nose s tobom teret narodni i da ne nosiš ti sam.” |
IH je takođe pored apostola imao i 70 učenika koje je poslao da rade u Njegovo ime “A potom izabra Gospod i drugih sedamdesetoricu, i posla ih po dva i dva pred licem svojim u svaki grad” Lk 10.1 Takođe je izlio Sveti Duha na učenike. Jovan 20.21,22 “A Isus im reče opet: mir vam; kao što otac posla mene, i ja šaljem vas. I ovo rekavši dunu, i reče im: primite Duh sveti.” Vidi Dela 2.1-4 |
Mojsije je postio 40 dana i noći u pustinji na Sinaju “I Mojsije osta ondje kod Gospoda 40 dana i 40 noći, hleba ne jedući ni vode pijući” 2M 34.28 |
IH je postio 40 dana i noći u pustinji Matej 4.1,2 |
Obojica grade hram. Mojsije je napravio Svetinju po Božjem uputstvu (2.Mojsijeva 25.9) “Kao što ću ti pokazati sliku od šatora i sliku od svih stvari njegovih, tako da načinite.” |
A Isus je rekao da gradi živi hram, da ljudi koji mu veruju sačinjavaju hram. To je učinio svojom smrću i vaskrsenjem: Jovan 2.19 “Razvalite ovu crkvu, i za tri dana ću je podignuti.” |
Obojica imaju funkciju spasitelja Mojsije je oslobodio Božji narod iz ropstva - i postao predslika Mesije koji će Božji narod da oslobodi iz ropstva grehu |
Lk 4,18 “Duh je Gospodnji na meni; zato me pomaza da javim jevanđelje siromasima; posla me da iscelim skrušene u srcu; da propovedim zarobljenima da će se otpustiti, i slepima da će progledati; da otpustim sužnje” |
Roditelji su mu bili robovi, Mojsije nije bio rob |
Isus je rođen od Marije koja je kao i svi ljudi “rob greha”, ali sam Isus nikada nije zgrešio |
Obojica su umrli, vaskrsli i sada su na Nebu. Mojsije je vaskrsao: “A Mihailo Aranđel, kad se prepiraše s đavolom i govoraše za Mojsijevo telo, ne smijaše prokleta suda da izgovori, nego reče: Gospod neka ti zapreti” Juda 1.9 – Dakle, Bog je vaskrsao Mojsija dok je Sotona to osporavao jer je Mojsije grešnik. Mojsije se pokajao i vaskrsnuo je kao predstavnik ljudi koji će pri 2Hd biti vaskrsnuti. Zato se Mojsije pojavio na gori preobraženja i razgovarao sa Isusom, 129 kao predstavnik onih koji će vaskrsnuti kad Isus ponovo dođe. |
Isus je takođe umro, vaskrsao i sada je na Nebu. Mt 28.1 “I da bi ukopan, i da usta treći dan, po pismu” 1.Korinćanima 15.4 „A Gospod pošto im izgovori uze se na nebo, i sede Bogu s desne strane.“ Marko 16.19 |
Najvažnija paralela od svih ostalih jeste da je Mojsije posredovao za narod, da je bio spreman da umre da bi narod bio spašen: 2.Mojsijeva 32.32 “Ali oprosti im greh: ako li nećeš, izbriši me iz knjige svoje, koju si napisao.” (Ovde se radi o knjizi života) Narod je zgrešio, dok Mojsije nije zgrešio, Kao što ni Isus nije zgrešio. Mojsije je bio spreman da umre umesto njih, isto kao što je Isus umro da bi Božji narod imao večni život. |
“Ja se za njih molim: ne molim se za (sav) svet, nego za one koje si mi dao, jer su tvoji.” Jovan 17:9 |
Ovoliko paralela između Mojsija i Isusa Hrista ne može da bude slučajno. Bog je inspirisao tekstove o Mojsiju da ukazuju na Mesiju, da bismo prepoznali IH kao Spasitelja.
Proroka kao što sam ja
Pre nego što je Mojsije umro, rekao je ljudima: 5.Mojsijeva 18.15 “Proroka isred tebe, između braće tvoje, kao što sam ja, podignuće ti Gospod Bog tvoj; njega slušajte.” Nije dato ime ovog proroka, ali znamo da to nije bio Mojsijev naslednik Isus Navin, niti je hiljadama godina kasnije iko tvrdio za sebe da je taj prorok kojeg će Bog poslati umesto Mojsija.
Fariseji u Hristovo vreme znali su da se ovaj prorok kojeg je Mojsije prorekao još nije pojavio.
Jovan 1.21 Kada su pitali Jovana Krstitelja da li je Ilija, i da li je prorok? - Mislili su da možda Jovan Krstitelj za sebe tvrdi da je prorečeni prorok umesto Mojsija. Pošto je Jovan Krstitelj rekao da on nije taj prorok, rekli su mu:
“Zašto krštavaš ako nisi ni Ilija, ni prorok?” Jovan 1.25
Jovan je rekao da je On samo preteča Mesije. Međutim, Isus je mnogo direktnije rekao da je Mojsije govorio upravo o Njemu:
“Ne mislite da ću vas tužiti ocu; ima koji vas tuži, Mojsije, u koga se vi uzdate. Jer da ste verovali Mojsiju tako biste verovali i meni; jer on pisa za mene. A kad njegovim pismima ne verujete kako ćete verovati mojim rečima?” Jovan 5.45-47 Ovde je Isus otvoreno rekao da je On taj prorok za kojeg je Mojsije pisao, ali pošto ljudi ne veruju Mojsiju, neće verovati ni Mesiji.
Iznenađujuće je da su većina verski obrazovanih ljudi nisu prepoznali da je Isus taj prorok kojeg je Mojsije prorekao, ali da običan narod jeste ispravno razumeo ovo proročanstvo:
“A ljudi videvši čudo koje učini Isus govorahu: ovo je zaista onaj prorok koji treba da dođe na svet.” Jovan 6.14
Kada je apostol Petar na Pedesetnicu govorio pred više hiljada ljudi, rekao im je da je Isus prorok kojeg je Mojsije nagovestio:
“Mojsije dakle očevima našim reče: Gospod Bog vaš podignuće vam proroka iz vaše braće, kao mene; njega poslušajte u svemu što vam kaže. I biće da će se svaka duša koja ne posluša toga proroka istrebiti iz naroda. A i svi proroci od Samuila i potom koliko ih god govori, i za ove dane javljaše… Vama najpre Bog podiže sina svojega Isusa.” Dela 3.22-24,26 Posle ovog Petrovog govora, 5000 ljudi je poverovalo da je Isus prorok o kojem je Mojsije govorio, to jest da je obećani Mesija (Dela 4.4).
Dakle, Isus je taj prorok kao što je bio Mojsije, a događaji iz Mojsijevog života su predslika Hrista. Isus je rekao da SZ svedoči o njemu. Apostoli su takođe potvrdili da SZ govori o Hristu.
Ovako je Isus tumačio Bibliju, i apostoli takođe. Isus je ukoravao svoje ljude koji nisu ovako tumačili Bibliju. Potrebno je da dozvolimo Svetom Duhu da u istorijskim događajima Biblije vidimo proročanstva koja se tiču nas I ljudi našeg vremena.
Ako čitamo šta se događalo sa Mojsijem, bolje ćemo upoznati IH. Pogledajmo gde je još otkriven IH u SZ.
David i Isus
SZ je takođe Evanđelje, to jest opis života IH kroz proročke slike, kroz istorijske događaje i ličnosti koje su ukazivale na ono što će Isus uraditi u Božjem planu da spase ljude.
Jedan od njih je David. David je u Bibliji spomenut više puta nego Mojsije, i čak više puta nego IH (David 1139 –Isus 983 -Mojsije 848)! David je takođe predslika IH.
IH je sin Davidov, odnosno njegova majka Marija je Davidov potomak. Čak i u poslednjem poglavlju Biblije Isus kaže:
“Ja sam koren i rod Davidov” Otkrivenje 22.16 Pogledajmo sada neke sličnosti između Davida i Hrista.
Proroka kao što sam ja
Pre nego što je Mojsije umro, rekao je ljudima: 5.Mojsijeva 18.15 “Proroka isred tebe, između braće tvoje, kao što sam ja, podignuće ti Gospod Bog tvoj; njega slušajte.” Nije dato ime ovog proroka, ali znamo da to nije bio Mojsijev naslednik Isus Navin, niti je hiljadama godina kasnije iko tvrdio za sebe da je taj prorok kojeg će Bog poslati umesto Mojsija.
Fariseji u Hristovo vreme znali su da se ovaj prorok kojeg je Mojsije prorekao još nije pojavio.
Jovan 1.21 Kada su pitali Jovana Krstitelja da li je Ilija, i da li je prorok? - Mislili su da možda Jovan Krstitelj za sebe tvrdi da je prorečeni prorok umesto Mojsija. Pošto je Jovan Krstitelj rekao da on nije taj prorok, rekli su mu:
“Zašto krštavaš ako nisi ni Ilija, ni prorok?” Jovan 1.25
Jovan je rekao da je On samo preteča Mesije. Međutim, Isus je mnogo direktnije rekao da je Mojsije govorio upravo o Njemu:
“Ne mislite da ću vas tužiti ocu; ima koji vas tuži, Mojsije, u koga se vi uzdate. Jer da ste verovali Mojsiju tako biste verovali i meni; jer on pisa za mene. A kad njegovim pismima ne verujete kako ćete verovati mojim rečima?” Jovan 5.45-47 Ovde je Isus otvoreno rekao da je On taj prorok za kojeg je Mojsije pisao, ali pošto ljudi ne veruju Mojsiju, neće verovati ni Mesiji.
Iznenađujuće je da su većina verski obrazovanih ljudi nisu prepoznali da je Isus taj prorok kojeg je Mojsije prorekao, ali da običan narod jeste ispravno razumeo ovo proročanstvo:
“A ljudi videvši čudo koje učini Isus govorahu: ovo je zaista onaj prorok koji treba da dođe na svet.” Jovan 6.14
Kada je apostol Petar na Pedesetnicu govorio pred više hiljada ljudi, rekao im je da je Isus prorok kojeg je Mojsije nagovestio:
“Mojsije dakle očevima našim reče: Gospod Bog vaš podignuće vam proroka iz vaše braće, kao mene; njega poslušajte u svemu što vam kaže. I biće da će se svaka duša koja ne posluša toga proroka istrebiti iz naroda. A i svi proroci od Samuila i potom koliko ih god govori, i za ove dane javljaše… Vama najpre Bog podiže sina svojega Isusa.” Dela 3.22-24,26 Posle ovog Petrovog govora, 5000 ljudi je poverovalo da je Isus prorok o kojem je Mojsije govorio, to jest da je obećani Mesija (Dela 4.4).
Dakle, Isus je taj prorok kao što je bio Mojsije, a događaji iz Mojsijevog života su predslika Hrista. Isus je rekao da SZ svedoči o njemu. Apostoli su takođe potvrdili da SZ govori o Hristu.
Ovako je Isus tumačio Bibliju, i apostoli takođe. Isus je ukoravao svoje ljude koji nisu ovako tumačili Bibliju. Potrebno je da dozvolimo Svetom Duhu da u istorijskim događajima Biblije vidimo proročanstva koja se tiču nas I ljudi našeg vremena.
Ako čitamo šta se događalo sa Mojsijem, bolje ćemo upoznati IH. Pogledajmo gde je još otkriven IH u SZ.
David i Isus
SZ je takođe Evanđelje, to jest opis života IH kroz proročke slike, kroz istorijske događaje i ličnosti koje su ukazivale na ono što će Isus uraditi u Božjem planu da spase ljude.
Jedan od njih je David. David je u Bibliji spomenut više puta nego Mojsije, i čak više puta nego IH (David 1139 –Isus 983 -Mojsije 848)! David je takođe predslika IH.
IH je sin Davidov, odnosno njegova majka Marija je Davidov potomak. Čak i u poslednjem poglavlju Biblije Isus kaže:
“Ja sam koren i rod Davidov” Otkrivenje 22.16 Pogledajmo sada neke sličnosti između Davida i Hrista.
David |
Isus |
Reč David znači “voljen” |
Za IH Bog je prilikom krštenja javno rekao: “Ovo je sin moj ljubljeni” - krštenje |
Obojica su rođeni u Vitejemu: Davidov otac je iz Vitlejema: “hodi da te pošljem k Jeseju Vitlejemcu” 1.Samuilova 16.1 |
Iako su IH roditelji živeli na drugom mestu, radi popisa stanovništva morali su da dođu u Vitlejem gde je Marija rodila Isusa. |
David je bio pastir, “sluga je tvoj pasao ovce oca svojega” 1.Samuilova 17.34 |
IH pastir: “Ja sam pastir dobri; pastir dobri dušu svoju polaže za ovce” Jovan 10:11 |
Obojica otimaju ovcu od lava: “pa kad dođe lav ili medved i odnese ovcu iz stada, ja potrčah za njim, i udarih ga i oteh mu iz čeljusti” 1.Samuilova 17.34,35 |
Lav je simbol Sotone, a IH spasava svoj narod od lava koji riče: 1.Petrova 5:8 Budite trezni i pazite, jer suparnik vaš, Đavo, kao lav ričući hodi i traži koga da proždere. |
Obojica su pomazani: 1.Samuilova 16.13 David je pomazan da bude car, pre nego što je postao car. |
IH je posle krštenja pomazan uljem (ulje je simbol Svetog Duha), posle čega je započeo svoju službu. Pomazan je za smrt, i biće pomazan da bude car. |
Posle pomazanja Davida izaziva div Golijat koji ruži Boga 40 dana (1Sa 37.16), ima izopačenu religiju; David kamenom ruši diva 1.Samuilova 17.50, 2) David mačem izvršava smrtnu kaznu nad Golijatom (mač je simbol Božje Reči, David je pobedio diva Božjom Rečju, mačem) ----- Golijatov mač ubija Golijata 3) Davidova pobeda postaje pobeda Božjeg naroda |
Posle krštenja i pomazanja kuša ga Sotona 40 dana, izopačeno predstavlja Boga, iako citira Bibliju U proročanstvu proroka Danila, kamen simboliše Mesiju koji ruši poslednje svetsko carstvo. Takođe, 10 zapovesti su napisane na kamenu; Sotona je kušao IH da od kamena stvori hleb. (IH je rekao da: „Svi koji se maše za nož od noža će izginuti.“ Mt 26.52 mač je simbol za Božju Reč, Efescima 6, Jev 4 = krst koji je Sotona upotrebio da ubije IH u stvari će uništiti Sotonu pobeda IH postaje pobeda Božjeg naroda |
Obojicu braća u početku nisu poštovala, a kasnije jesu: “A kad ču Elijav brat njegov najstariji kako se razgovara s tim ljudima, razljuti se Elijav na Davida, i reče mu: što si došao? I na kom si ostavio ono malo ovaca u pustinji? Znam ja obest tvoju i zloću srca tvojega; došao si da vidiš boj.” 1Sa 17:28 Kasnije su Davidova braća poverovali da je zaista određen od Boga da bude car. |
Isusu Hristu braća ne veruju, misle da je poludeo: Jovan 7.4,5 “Jer ni braća njegova ne verovahu ga.” Kasnije su poverovali, a Jakov je čak postao njegov učenik: “Ali drugoga od apostola ne videh, osim Jakova brata Gospodnjega.” Galatima 1:19 |
Na obojicu su bili ljubomorni zbog njihovog uspeha i pobožnosti: Saul je bio ljubomoran na Davidove uspehe iako je bio car |
Na IH su bili ljubomorni sveštenici, bojali su se da će izgubiti vlast nad narodom |
Obojica su okupili oko sebe manje poznate ljude, prihvatili su one koji su u nevolji, progonjeni, a ti ljudi su kasnije postali veoma uticajni. 1Sa 22.2 “I skupiše se oko njega koji god behu u nevolji i koji behu zaduženi i koji god behu tužna srca; i on im posta poglavica.” Kasnije su ovi ljudi uz Davida vladali Izraelom. |
Malo poznati ljudi postali su apostoli, i napravili su ogroman uticaj na ceo svet. “Nego što je ludo pred svetom ono izabra Bog da posrami premudre; i što je slabo pred svetom ono izabra Bog da posrami jako; I što je neplemenito pred svetom i uništeno izabra Bog, i što nije, da uništi ono što jest,” 1.Korinćanima 1.27,28 |
Obojicu su hteli da kamenuju: “I David beše na muci velikoj, jer narod govoraše da ga zaspu kamenjem” 1.Samuilova 30.6 |
“Tada uzeše kamenje da bace na nj; a Isus se sakri, i iziđe iz crkve prošavši između njih i otide tako.” Jovan 8:59 “A Jevreji opet uzeše kamenje da ga ubiju.” Jovan 10:31 |
Obojica su dobro postupali prema svojim neprijateljima: Kada je Saul progonio Davida da ga ubije, David dva puta nije dozvolio svojim vojnicima da Saula ubiju. “A David reče Avisaju: nemoj ga ubiti (Saula); jer ko će podignuti ruku svoju na pomazanika Gospodnjega i biti prav?” 1.Samuilova 26.9 David nije dao da ubiju ni Simeja koji je bacao kamenje na njega I optuživao ga da je ubio Saula. David je čak oprostio i Saulovom vojvodi Aveniru što je zacario Saulovog sina, izdržavao je i Saulovog unuka. |
Opraštanje neprijateljima bio je stalan princip Isusovog života: Luka 9.56 “Jer sin čovečiji nije došao da pogubi duše čovečije nego da sačuva.” “Ali vama kažem koji slušate: ljubite neprijatelje svoje, dobro činite onima koji na vas mrze” Luka 6:27 Luka 23:34 A Isus govoraše: Oče! Oprosti im, jer ne znaju šta čine. |
David je počeo da caruje kad je imao 30 godina, a vladao je 40 godina 2Sa 5.4 “Trideset godina beše Davidu kad se zacari, i carova četrdeset godina.” |
Isus je takođe imao 30 godina kada je počeo svoju misiju na Zemlji, 40 godina kasnije Jerusalem su osvojili Rimljani kao što je Isus prorekao. “I taj Isus imaše oko 30 godina kad poče” Luka 3.23 “A kad vidite da Jerusalim opkoli vojska onda znajte da se približilo vreme da opusti. Tada koji budu u Judeji neka beže u gore…” Luka 21:20,21 Sveštenici su počinjali da rade u Svetinji sa 30 godina 4.Mojsijeva 4.3 “Od 30 godina i više do 50 godina sve koji su za posao da mogu raditi poslove u šatoru od sastanka.” Zato je Isus sa 30 godina započeo svoju misiju na Zemlji. |
Obojica su davali proročanstva. Mnogi Davidovi psalmi sadrže proročanstva koja su se ispunila u životu IH. |
IH je takođe davao precizna proročanstva koja su se do detalja ispunjavala onako kako je On to rekao. |
I David i Isus su carevi i sudije |
Jovan 18:37 Onda mu reče Pilat: daklem si ti car? Isus odgovori: ti govoriš da sam ja car. Ja sam za to rođen, i zato dođoh na svet da svedočim istinu. Otkrivenje 19:11 I videh nebo otvoreno, i gle, konj beo, i koji seđaše na njemu zove se veran i istinit, i sudi po pravdi i vojuje. Otkrivenje 19:16 I ima na haljini i na stegnu svome ime napisano: car nad carevima i gospodar nad gospodarima. |
David nikada nije izgubio bitku, |
a isto tako ni Isus. |
Narod kaže Davidu da su oni njegovo telo, isto kao što crkva telo Hristovo. “I sabraše se svi Izrailjci k Davidu u Hevron, i rekoše: evo, mi smo kost tvoja i telo tvoje.” 1.Dnevnika 11.1 |
“A vi ste telo Hristovo, i udi među sobom.” 1Kor 12.27 crkva je telo Hristovo |
Davida je izdao prijatelj Ahitofel (2.Sa 15:12 bio je Davidov savetnik), a kad je izdaja propala obesio se (2Sa 17:23). Bio je savetnik u Avesalomovoj pobuni; Avesalom predslika Lucifera (2Sa 16:23; 17.6; 18.33) Kad je David shvatio da je izdan, prešao je dolinu Kedron 2Sa15.23 David je tu plakao 2Sa 15.30 |
Kada je izdaja propala, obesio se (Matej 27:1-3) Juda je bio saradnik u Sotoninoj pobuni Kada je Juda otišao da izda Hrista, On je sa apostolima prešao Kedron (Jn 18.1) IH je plakao nad Jerusalimom, za onima koji su ga odbacili (Luka 19:41) |
Za Davida je Bog rekao u jednom trenutku da je potpuno držao Njegove zapovesti: “…kao sluga moj David, koji je držao zapovesti moje i hodio za mnom svim srcem svojim čineći samo što je pravo preda mnom” 1.Carevima 14.8 |
IH je živeo bez greha, držao je sve Božje zapovesti, da bi mogao da prinese sebe na žrtvu i time otkupi sve grešnike koji se kaju za svoje grehe. |
Dakle, mnogi događaji iz Davidovog života predstavljaju proročanstva za Mesiju.
Pored Mojsija i Davida, Jov je veoma dobra predslika Isusa Hrista.
Jov i IH
Da li vidite IH u knjizi o Jovu? Jovov život takođe je ogledalo života IH.
Kao i Melhisedek, Jov se pojavljuje odjednom, bez opisa njegovih predaka, niti znamo njegove dalje potomke, kao što je IH alfa i omega, bez početka i kraja.
I za Jova i za IH Bog je rekao da nisu zgrešili, a da oni koji su ih optuživali nisu bili u pravu. Jov 1.1; 2.22 23.11,12 Jov nije učinio nijedan greh, bio je pravedan, bojao se Gospoda, mrzeo zlo, držao Božje zapovesti –
Jov 23.12 “Od zapovesti usta njegovih nisam otstupao; čuvao sam reči usta njegovih više nego svoj užitak.”
Isto tako i IH 1Petrova 2.22 “Koji greha ne učini, niti se nađe prevara u ustima njegovim;”
Obojica su bili Božje sluge: Jov 2.3 I reče Gospod Sotoni: jesi li vidio slugu mojega Jova? –
“Kao što ni sin čovečiji nije došao da mu služe, nego da služi” Matej 20.28 “Evo sluge mojega, kojega podupirem…” Isa 42.1 – Dakle i Jov i IH su služili Bogu.
Po imovini Jov je bio najbogatiji na istoku, ali je svu imovinu izgubio, pa ponovo povratio: “I imaše stoke 7000 ovaca i 3000 kamila i 500 jarmova volova i 500 magarica, i čeljadi veoma mnogo; i bijaše taj čovek najveći od svih ljudi na istoku.” Jov 1.3
S druge strane, Isus je Reč kroz koju je svet stvoren, samim tim i vlasnik svega, ali se utelovio kao čovek, i posle vaskrsenja ponovo vratio još bogatiji za ljude koji su se pokajali.
2.Korinćanima 8:9 “Jer znate blagodat Gospoda našega Isusa Hrista da, bogat budući, vas radi osiromaši, da se vi njegovim siromaštvom obogatite.”
Jovovo ponašanje prema ljudima slično je Hristovom. “U pravdu se oblačih i ona mi beše odelo, kao plašt i kao venac beše mi sud moj. Oko bijah slepcu i noga hromu. Otac bijah ubogima” Jov 29.14-16
Kad čitamo Jovove osobine, to je kao da čitamo osobine IH: pravedan, leči slepe, hrome, bolesne, hrani gladne, pomaže siromašnima… – ako zamenite reč Jov imenom IH, ništa se neće promeniti!
Imaju veoma slične osobine, jer je Jov predslika IH, senka onoga što je IH uradio na Zemlji. Bog je rekao Sotoni da nema tako pravednog kao što je Jov,
jer je Jov predslika IH čija Pravda se uračunava onima koji veruju u Njega, da bismo bili oslobođeni na Božjem sudu.
Bog je povukao zaštitu od Jova, kao što je povukao svoju zaštitu od Hrista. Hristos je stradao da bi spasao ljude koji se kaju za grehe.
Knjiga o Jovu opisuje veliku borbu između Hrista i Sotone, koja je pozadina svih iskušenja i sukoba na Zemlji. Lucifer neprevedno optužuje Boga i Božji narod, ali istina na kraju izlazi na videlo.
Lucifer je upotrebio svu svoju snagu da dokaže da Jov sluša Boga samo iz interesa, ali je Bog dokazao da mu Jov bezrezervno veruje jer je prepoznao da mu Bog nudi samo dobro.
Zajedničko za Jova i Hrista je i to da su imali izranavljeno telo. Jov 2.7,8 Jov je imao toliko grozne rane po telu da ga prijatelji isprva nisu ni prepoznali.
Isto to je za IH na krstu prorekao Isaija: “Prezren beše i odbačen između ljudi, bolnik i vičan bolestima, i kao jedan od koga svak zaklanja lice…” Isaija 53:3
I Jova i Hrista napustili su prijatelji: “Bližnji moji ostaviše me, i znanci moji zaboraviše me.” Jov 19.14
“A ovo sve bi da se zbudu pisma proročka. Tada učenici svi ostaviše ga, i pobegoše.” Mt 26.56
Kada je Jov bio u ovoj najvećoj duhovnoj borbi koju je ikada imao u životu, uz njega su bili trojica prijatelja: Elifas, Vildad i Sofar.
Kada je Isus bio u svojoj najvećoj duhovnoj borbi u Getsimaniji, uz njega nisu bili svi apostoli, nego samo njih trojica: Petar, Jakov i Jovan (Marko 14.33).
Apostoli su spavali umesto da budu podrška Hristu da istraje, kao što ni trojica Jovovih prijatelja nisu bili podrška IH, nego su u duhovnom smislu spavali. Jov je sam ostvario duhovnu pobedu, i Isus je takođe sam ostvario duhovnu pobedu.
Postoji velika sličnost između opisa maltretiranja koje su preživeli Jov i IH.
“Gade se na me, idu daleko od mene i ne ustežu se pljuvati mi u lice.” Jov 30:10
“Učinio je od mene priču narodima, i postao sam bubnjanje među njima.” Jov 17:6
Stradanje Jova bilo je predslika hapšenja i suđenja IH, kada su se i Njemu rugali i pljuvali mu u lice.
“I narod stajaše te gledaše, a i knezovi s njima rugahu mu se govoreći: drugima pomože, neka pomože i sebi, ako je on Hristos, izbranik Božij.” Luka 23:35
“I bijahu ga po glavi trskom, i pljuvahu na nj, i padajući na koljena poklanjahu mu se.” Marko 15:19 Ne samo da su se obojici rugali, nego su ih i tukli.
Kako se dogodilo Jovu, tako se dogodilo i IH: “Razvaljuju na me usta svoja, sramotno me biju po obrazima, skupljaju se na me.” Jov 16:10 Prijatelji se moji podruguju mnom; Jov 16.20
Izgledalo je kao da ih je Bog obojicu napustio: “Zašto sakrivaš lice svoje i držiš me za neprijatelja svojega?” Jov 13.24; “Vičem k tebi, a ti me ne slušaš; stojim pred tobom, a ti ne gledaš na me.” Jov 30.20
“A oko devetoga sata povika Isus iza glasa govoreći: Ili! Ili! lama savahtani? to jest: Bože moj! Bože moj! zašto si me ostavio?” Matej 27:46
Jov se osećao kao da je predat u ruke neznabošcima da rade s njim šta hoće. Isto to dogodilo se i Mesiji. “Predao me je Bog nepravedniku, i u ruke bezbožnicima bacio me.” Jov 16.11
= Matej 20:19 “I predaće ga neznabošcima da mu se rugaju i da ga biju i razapnu; i treći dan ustaće.”
Za Jova i IH zajedničko je to da su u trenutku stradanja bili bez odeće: “Tada usta Jov i razdre plašt svoj… I reče: go nam izašao iz utrobe matere svoje, go ću se i vratiti onamo.” Jov 1:20,21
“A kad ga razapeše, razdeliše haljine njegove bacivši kocke.” Matej 27:35
260 Obojica su optuživani da se druže sa bezbožnim ljudima: “Koji je čovek kao Jov da kao vodu pije potsmeh? I da se druži s onima koji čine bezakonje, i da hodi s bezbožnim ljudima? Jov 34:7,8
“I videvši to fariseji govorahu učenicima njegovijem: zašto s carinicima i grešnicima učitelj vaš jede i pije?” Matej 9:11
I Jov i Isus skinuli su krunu sa glave: “Svukao je s mene slavu moju i skinuo venac (krunu) s glave moje.” Jov 19.9
IH sklonio na stranu svoju krunu kada je došao na ovu zemlju. Ljudi su mu dali trnovu krunu, ali će ponovo uzeti svoju krunu vladara svemira.
“I opletavši venac od trnja metnuše mu na glavu, i dadoše mu trsku u desnicu; i kleknuvši na koljena pred njim rugahu mu se govoreći: zdravo, care Judejski!” Matej 27:29
Međutim, Isus će ponovo preuzeti svoju krunu kao vladar svemira:
“I videh, i gle, oblak beo, i na oblaku seđaše kao sin čovečiji, i imaše na glavi svojoj krunu zlatnu.” Otkrivenje 14:14
Jov priča o svojoj smrti i upoređuje je sa tamom
“Pre nego odem odakle se neću vratiti, u zemlju tamnu i u sen smrtni… gde nema promene i gde je videlo kao tama.” Jov 10:21,22
Isus je unapred govorio o svojoj smrti, a na Golgoti je bila natprirodna tama nad Jerusalimom u trajanju od 3 sata.
270 “Jer učaše učenike svoje, i govoraše im da će se sin čovečiji predati u ruke ljudske, i ubiće ga, i pošto ga ubiju ustaće treći dan.” Marko 9:31
“A od šestoga sahata bi tama po svoj zemlji do sahata devetoga.” Matej 27:45
Obojica su bili ostavljeni od braće: “Braću moju udaljio je od mene, i znanci moji tuđe se od mene.” Jov 19.13
“Jer ni braća njegova ne verovahu ga.” Jovan 7:5 “A svi njegovi znanci stajahu izdaleka.” Luka 23:49
Bog je direktno govorio i Jovu i IH, obojici u prisustvu drugih ljudi. „Tada odgovori Gospod Jovu iz vihora i reče…“ Jov 38:1
275 Već je rečeno da je Bog javno pred ljudima govorio Hristu, prilikom njegovog krštenja, I prilikom preobraženja. „I siđe na nj Duh sveti u telesnome obliku kao golub, i ču se glas s neba govoreći: ti si sin moj ljubazni, ti si po mojoj volji.“ Luka 3:22 „Dok on još govoraše, gle, oblak sjajan zakloni ih; i gle, glas iz oblaka govoreći: ovo je sin moj ljubazni, koji je po mojoj volji; njega poslušajte.“ Matej 17:5
Ako prijatelj izneveri svog druga u nevolji, obično se prijateljska veza zauvek prekida.
Međutim, i Jov i Isus Hristos oprostili su svojim prijateljima koji su ih izneverili, pa čak i posreduju pred Bogom za one koji su ih izneverili.
„…i sluga moj Jov neka se pomoli za vas, jer ću doista pogledati na nj da ne učinim s vama po vašoj ludosti, jer ne govoriste o meni pravo kao sluga moj Jov.“ Jov 42.8 – Bog kaže da će im oprostiti radi Jova – kao što će grešnicima koji se kaju oprostiti radi IH.
Jov je predslika IH. Radi Jovovog karaktera Bog je oprostio njegovim prijateljima. Bog stalno hvali Jova da su njegove reči ispravne.
Isto i reči IH: „Ko će osuditi? Hristos Isus, koji umre, pa još i vaskrse, koji je s desne strane Bogu, i moli za nas?“ Rimljanima 8.34
I Jov i Isus imaju potpuno poverenje u Boga, bez obzira na okolnosti:
„Gle, da me i ubije, opet ću se uzdati u nj, ali ću braniti putove svoje pred njim.“ Jov 13:15
„Oče! Kad bi hteo da proneseš ovu čašu mimo mene! Ali ne moja volja nego tvoja da bude.“ Luka 22:42
I iza Jovovih nevolja i iza Hristovog stradanja stoji Sotona koji ih optužuje lažno. U knjizi o Jovu Bog čitavo 41. poglavlje govori o levijatanu – zmiji, čime mu objašnjava da Sotona stoji iza zla koje se Jovu dogodilo.
Daničić je ovu reč preveo sa krokodil, ali je ista ta reč levijatan upotrebljena i u Isaijinom proročanstvu:
„Tada će Gospod pokarati mačem svojim ljutim i velikim i jakim levijatana, prugu zmiju, i levijatana, krivuljastu zmiju, i ubiće zmaja koji je u moru.“ Isaija 27.1
Mač je simbol Božje Reči kojom Bog izvršava presudu nad aždajom.
Zmija u celoj Bibliji simboliše Lucifera, Sotonu koji optužuje Jova.
„I zbačena bi aždaha velika, stara zmija, koja se zove Đavo i Sotona, koji vara sav vasioni svet.“ Otkrivenje 12.9
Jov je na kraju dvostruko blagosloven, sve što je imao na kraju je udvostručeno.
Pored Mojsija i Davida, Jov je veoma dobra predslika Isusa Hrista.
Jov i IH
Da li vidite IH u knjizi o Jovu? Jovov život takođe je ogledalo života IH.
Kao i Melhisedek, Jov se pojavljuje odjednom, bez opisa njegovih predaka, niti znamo njegove dalje potomke, kao što je IH alfa i omega, bez početka i kraja.
I za Jova i za IH Bog je rekao da nisu zgrešili, a da oni koji su ih optuživali nisu bili u pravu. Jov 1.1; 2.22 23.11,12 Jov nije učinio nijedan greh, bio je pravedan, bojao se Gospoda, mrzeo zlo, držao Božje zapovesti –
Jov 23.12 “Od zapovesti usta njegovih nisam otstupao; čuvao sam reči usta njegovih više nego svoj užitak.”
Isto tako i IH 1Petrova 2.22 “Koji greha ne učini, niti se nađe prevara u ustima njegovim;”
Obojica su bili Božje sluge: Jov 2.3 I reče Gospod Sotoni: jesi li vidio slugu mojega Jova? –
“Kao što ni sin čovečiji nije došao da mu služe, nego da služi” Matej 20.28 “Evo sluge mojega, kojega podupirem…” Isa 42.1 – Dakle i Jov i IH su služili Bogu.
Po imovini Jov je bio najbogatiji na istoku, ali je svu imovinu izgubio, pa ponovo povratio: “I imaše stoke 7000 ovaca i 3000 kamila i 500 jarmova volova i 500 magarica, i čeljadi veoma mnogo; i bijaše taj čovek najveći od svih ljudi na istoku.” Jov 1.3
S druge strane, Isus je Reč kroz koju je svet stvoren, samim tim i vlasnik svega, ali se utelovio kao čovek, i posle vaskrsenja ponovo vratio još bogatiji za ljude koji su se pokajali.
2.Korinćanima 8:9 “Jer znate blagodat Gospoda našega Isusa Hrista da, bogat budući, vas radi osiromaši, da se vi njegovim siromaštvom obogatite.”
Jovovo ponašanje prema ljudima slično je Hristovom. “U pravdu se oblačih i ona mi beše odelo, kao plašt i kao venac beše mi sud moj. Oko bijah slepcu i noga hromu. Otac bijah ubogima” Jov 29.14-16
Kad čitamo Jovove osobine, to je kao da čitamo osobine IH: pravedan, leči slepe, hrome, bolesne, hrani gladne, pomaže siromašnima… – ako zamenite reč Jov imenom IH, ništa se neće promeniti!
Imaju veoma slične osobine, jer je Jov predslika IH, senka onoga što je IH uradio na Zemlji. Bog je rekao Sotoni da nema tako pravednog kao što je Jov,
jer je Jov predslika IH čija Pravda se uračunava onima koji veruju u Njega, da bismo bili oslobođeni na Božjem sudu.
Bog je povukao zaštitu od Jova, kao što je povukao svoju zaštitu od Hrista. Hristos je stradao da bi spasao ljude koji se kaju za grehe.
Knjiga o Jovu opisuje veliku borbu između Hrista i Sotone, koja je pozadina svih iskušenja i sukoba na Zemlji. Lucifer neprevedno optužuje Boga i Božji narod, ali istina na kraju izlazi na videlo.
Lucifer je upotrebio svu svoju snagu da dokaže da Jov sluša Boga samo iz interesa, ali je Bog dokazao da mu Jov bezrezervno veruje jer je prepoznao da mu Bog nudi samo dobro.
Zajedničko za Jova i Hrista je i to da su imali izranavljeno telo. Jov 2.7,8 Jov je imao toliko grozne rane po telu da ga prijatelji isprva nisu ni prepoznali.
Isto to je za IH na krstu prorekao Isaija: “Prezren beše i odbačen između ljudi, bolnik i vičan bolestima, i kao jedan od koga svak zaklanja lice…” Isaija 53:3
I Jova i Hrista napustili su prijatelji: “Bližnji moji ostaviše me, i znanci moji zaboraviše me.” Jov 19.14
“A ovo sve bi da se zbudu pisma proročka. Tada učenici svi ostaviše ga, i pobegoše.” Mt 26.56
Kada je Jov bio u ovoj najvećoj duhovnoj borbi koju je ikada imao u životu, uz njega su bili trojica prijatelja: Elifas, Vildad i Sofar.
Kada je Isus bio u svojoj najvećoj duhovnoj borbi u Getsimaniji, uz njega nisu bili svi apostoli, nego samo njih trojica: Petar, Jakov i Jovan (Marko 14.33).
Apostoli su spavali umesto da budu podrška Hristu da istraje, kao što ni trojica Jovovih prijatelja nisu bili podrška IH, nego su u duhovnom smislu spavali. Jov je sam ostvario duhovnu pobedu, i Isus je takođe sam ostvario duhovnu pobedu.
Postoji velika sličnost između opisa maltretiranja koje su preživeli Jov i IH.
“Gade se na me, idu daleko od mene i ne ustežu se pljuvati mi u lice.” Jov 30:10
“Učinio je od mene priču narodima, i postao sam bubnjanje među njima.” Jov 17:6
Stradanje Jova bilo je predslika hapšenja i suđenja IH, kada su se i Njemu rugali i pljuvali mu u lice.
“I narod stajaše te gledaše, a i knezovi s njima rugahu mu se govoreći: drugima pomože, neka pomože i sebi, ako je on Hristos, izbranik Božij.” Luka 23:35
“I bijahu ga po glavi trskom, i pljuvahu na nj, i padajući na koljena poklanjahu mu se.” Marko 15:19 Ne samo da su se obojici rugali, nego su ih i tukli.
Kako se dogodilo Jovu, tako se dogodilo i IH: “Razvaljuju na me usta svoja, sramotno me biju po obrazima, skupljaju se na me.” Jov 16:10 Prijatelji se moji podruguju mnom; Jov 16.20
Izgledalo je kao da ih je Bog obojicu napustio: “Zašto sakrivaš lice svoje i držiš me za neprijatelja svojega?” Jov 13.24; “Vičem k tebi, a ti me ne slušaš; stojim pred tobom, a ti ne gledaš na me.” Jov 30.20
“A oko devetoga sata povika Isus iza glasa govoreći: Ili! Ili! lama savahtani? to jest: Bože moj! Bože moj! zašto si me ostavio?” Matej 27:46
Jov se osećao kao da je predat u ruke neznabošcima da rade s njim šta hoće. Isto to dogodilo se i Mesiji. “Predao me je Bog nepravedniku, i u ruke bezbožnicima bacio me.” Jov 16.11
= Matej 20:19 “I predaće ga neznabošcima da mu se rugaju i da ga biju i razapnu; i treći dan ustaće.”
Za Jova i IH zajedničko je to da su u trenutku stradanja bili bez odeće: “Tada usta Jov i razdre plašt svoj… I reče: go nam izašao iz utrobe matere svoje, go ću se i vratiti onamo.” Jov 1:20,21
“A kad ga razapeše, razdeliše haljine njegove bacivši kocke.” Matej 27:35
260 Obojica su optuživani da se druže sa bezbožnim ljudima: “Koji je čovek kao Jov da kao vodu pije potsmeh? I da se druži s onima koji čine bezakonje, i da hodi s bezbožnim ljudima? Jov 34:7,8
“I videvši to fariseji govorahu učenicima njegovijem: zašto s carinicima i grešnicima učitelj vaš jede i pije?” Matej 9:11
I Jov i Isus skinuli su krunu sa glave: “Svukao je s mene slavu moju i skinuo venac (krunu) s glave moje.” Jov 19.9
IH sklonio na stranu svoju krunu kada je došao na ovu zemlju. Ljudi su mu dali trnovu krunu, ali će ponovo uzeti svoju krunu vladara svemira.
“I opletavši venac od trnja metnuše mu na glavu, i dadoše mu trsku u desnicu; i kleknuvši na koljena pred njim rugahu mu se govoreći: zdravo, care Judejski!” Matej 27:29
Međutim, Isus će ponovo preuzeti svoju krunu kao vladar svemira:
“I videh, i gle, oblak beo, i na oblaku seđaše kao sin čovečiji, i imaše na glavi svojoj krunu zlatnu.” Otkrivenje 14:14
Jov priča o svojoj smrti i upoređuje je sa tamom
“Pre nego odem odakle se neću vratiti, u zemlju tamnu i u sen smrtni… gde nema promene i gde je videlo kao tama.” Jov 10:21,22
Isus je unapred govorio o svojoj smrti, a na Golgoti je bila natprirodna tama nad Jerusalimom u trajanju od 3 sata.
270 “Jer učaše učenike svoje, i govoraše im da će se sin čovečiji predati u ruke ljudske, i ubiće ga, i pošto ga ubiju ustaće treći dan.” Marko 9:31
“A od šestoga sahata bi tama po svoj zemlji do sahata devetoga.” Matej 27:45
Obojica su bili ostavljeni od braće: “Braću moju udaljio je od mene, i znanci moji tuđe se od mene.” Jov 19.13
“Jer ni braća njegova ne verovahu ga.” Jovan 7:5 “A svi njegovi znanci stajahu izdaleka.” Luka 23:49
Bog je direktno govorio i Jovu i IH, obojici u prisustvu drugih ljudi. „Tada odgovori Gospod Jovu iz vihora i reče…“ Jov 38:1
275 Već je rečeno da je Bog javno pred ljudima govorio Hristu, prilikom njegovog krštenja, I prilikom preobraženja. „I siđe na nj Duh sveti u telesnome obliku kao golub, i ču se glas s neba govoreći: ti si sin moj ljubazni, ti si po mojoj volji.“ Luka 3:22 „Dok on još govoraše, gle, oblak sjajan zakloni ih; i gle, glas iz oblaka govoreći: ovo je sin moj ljubazni, koji je po mojoj volji; njega poslušajte.“ Matej 17:5
Ako prijatelj izneveri svog druga u nevolji, obično se prijateljska veza zauvek prekida.
Međutim, i Jov i Isus Hristos oprostili su svojim prijateljima koji su ih izneverili, pa čak i posreduju pred Bogom za one koji su ih izneverili.
„…i sluga moj Jov neka se pomoli za vas, jer ću doista pogledati na nj da ne učinim s vama po vašoj ludosti, jer ne govoriste o meni pravo kao sluga moj Jov.“ Jov 42.8 – Bog kaže da će im oprostiti radi Jova – kao što će grešnicima koji se kaju oprostiti radi IH.
Jov je predslika IH. Radi Jovovog karaktera Bog je oprostio njegovim prijateljima. Bog stalno hvali Jova da su njegove reči ispravne.
Isto i reči IH: „Ko će osuditi? Hristos Isus, koji umre, pa još i vaskrse, koji je s desne strane Bogu, i moli za nas?“ Rimljanima 8.34
I Jov i Isus imaju potpuno poverenje u Boga, bez obzira na okolnosti:
„Gle, da me i ubije, opet ću se uzdati u nj, ali ću braniti putove svoje pred njim.“ Jov 13:15
„Oče! Kad bi hteo da proneseš ovu čašu mimo mene! Ali ne moja volja nego tvoja da bude.“ Luka 22:42
I iza Jovovih nevolja i iza Hristovog stradanja stoji Sotona koji ih optužuje lažno. U knjizi o Jovu Bog čitavo 41. poglavlje govori o levijatanu – zmiji, čime mu objašnjava da Sotona stoji iza zla koje se Jovu dogodilo.
Daničić je ovu reč preveo sa krokodil, ali je ista ta reč levijatan upotrebljena i u Isaijinom proročanstvu:
„Tada će Gospod pokarati mačem svojim ljutim i velikim i jakim levijatana, prugu zmiju, i levijatana, krivuljastu zmiju, i ubiće zmaja koji je u moru.“ Isaija 27.1
Mač je simbol Božje Reči kojom Bog izvršava presudu nad aždajom.
Zmija u celoj Bibliji simboliše Lucifera, Sotonu koji optužuje Jova.
„I zbačena bi aždaha velika, stara zmija, koja se zove Đavo i Sotona, koji vara sav vasioni svet.“ Otkrivenje 12.9
Jov je na kraju dvostruko blagosloven, sve što je imao na kraju je udvostručeno.
Na početku |
Na kraju |
Jov 1:3 I imaše stoke 7.000 ovaca |
Job 42:12 I Gospod blagoslovi pošljedak Jovov više nego početak, te imaše 14.000 ovaca |
i 3.000 kamila |
i 6.000 kamila (2 x 3.000) |
i 500 jarmova volova |
i 1.000 jarmova volova (2 x500) |
i 500 magarica |
i 1.000 magarica (2 x500) |
Jov 1:2 I rodi mu se 7 sinova i 3 kćeri. |
Job 42:13 I imaše 7 sinova i 3 kćeri. |
Zašto Jov sve dobija duplo?
U Bibliji prvenac dobija duplo u odnosu na ostalu decu.
Isus Hristos je prvenac iz mrtvih, čime je dobio ljude koji će biti spaseni.
Ovoliki broj sličnosti između života Jova i IH nije slučajan. Bog je nadahnuo pisca knjige o Jovu da zapiše detalje koji paralelno opisuju i Mesiju.
Jovova knjiga ima još jednu bitnu funkciju. Jakov je rekao da kad mi sami imamo nevolje, treba da pogledamo na Jovove nevolje i Hristovo stradanje, jer ako smo sa Bogom, nevolje se završavaju srećnim krajem.
„Gle, blažene nazivamo one koji pretrpeše. Trpljenje Jovovo čuste, i posledak Gospodnji videste: jer je Gospod milostiv i smiluje se.“ Jakov 5:11
Kako je Sotona napadao Jova, i kako je napadao Hrista, tako napada i Božji narod.
„2.Timotiju 3.12 A i svi koji pobožno hoće da žive u Hristu Isusu, biće gonjeni.“
Priča o Jovu nam je podsetnik da se ne obeshrabrimo kada prolazimo kroz nevolje.
Znamo da je Sotona uzročnik nevolja, ali znamo i da će nas Bog vaskrsnuti na kraju.
Knjiga o Jovu nije tužna priča. Iako počinje kao priča o čoveku u velikoj nevolji, završava se kao priča o blagoslovenom čoveku.
Mi ćemo takođe biti napadnuti, jer Đavo želi da pokoleba našu veru. Blago onima koji izdrže do kraja.
Jov nije patio koliko je patio IH. I mi patimo, ali ni mi ne patimo koliko je patio IH da bi nas spasao. IH je umro jer ne želi da večno patimo. Vredi verovati Bogu koji tako požrtvovano želi da spase svoj narod.
Pod pritiskom i trenjem nastaje biser u školjci.
Pod velikom temperaturom i pritiskom nastaje dijamant. Tako kroz nevolje Bog pročišćava svoju crkvu.
Ako prolazite kroz nevolje, ne budite obeshrabreni, izdržite kao Jov. Bog će s nama govoriti licem k licu, kao što je razgovarao s Jovom lice u lice.
Jov je svedočanstvo za sve generacije posle njega – imao je bezgranično poverenje u Boga, čak i u najvećoj nevolji.
Zaključak
Ovde smo samo preleteli preko nekih detalja, a možemo da nađemo mnogo više tekstova u SZ koji govore o IH.
Dakle, događaji iz života Biblijskih ličnosti često predstavljaju predslike ili proročanstva koja opisuju delove Božjeg plana za spasenje ljudi i šta će učiniti Mesija, odnosno Hristos.
Veoma je bitno da dozvolimo da nam Bog kroz Bibliju da šablon ili principe kako da tumačimo ove tekstove, a da to ne budu ljudski principi tumačenja.
Bog je tražio od ljudi da detaljno urade sve kako im je rekao, jer je svaki detalj opisivao važne delove plana spasenja. Radi malog iskrivljenja simbola,
Bog je dozvolio drastične posledice, da bismo razumeli koliko je svaki detalj vitalan za razumevanje proročanstava, naročito onih koji se tiču poslednjeg vremena pred drugi Hristov dolazak.
Ako je Hristos tumačio Bibliju po principu da istorijski događaji u Bibliji predstavljaju proročanstva, time nam je pokazao šta Bog očekuje od nas kako da razumemo Božje poruke.
Neka tumačenja Biblije po ovom principu donosila su informacije koje su bile pitanje života i smrti po svojoj važnosti. Pitanje da li imamo poverenje u Boga ili radije verujemo ljudima ili sebi.
IH je svuda u Bibliji, to je On sam rekao. To nije lično mišljenje jedne osobe, nego mišljenje autora Svetog Pisma - Boga.
Priča o Isusu Hristu ne počinje od Evanđelja po Mateju, nego od stvaranja sveta, od 1.Mojsijeve pa do Otkrivenja. Cela Biblija je otkrivenje IH.
Ako su ove Biblijske ličnosti bile odraz IH, onda I mi to možemo da budemo. Predajte svoj život Bogu i On će to učiniti.
U Bibliji prvenac dobija duplo u odnosu na ostalu decu.
Isus Hristos je prvenac iz mrtvih, čime je dobio ljude koji će biti spaseni.
Ovoliki broj sličnosti između života Jova i IH nije slučajan. Bog je nadahnuo pisca knjige o Jovu da zapiše detalje koji paralelno opisuju i Mesiju.
Jovova knjiga ima još jednu bitnu funkciju. Jakov je rekao da kad mi sami imamo nevolje, treba da pogledamo na Jovove nevolje i Hristovo stradanje, jer ako smo sa Bogom, nevolje se završavaju srećnim krajem.
„Gle, blažene nazivamo one koji pretrpeše. Trpljenje Jovovo čuste, i posledak Gospodnji videste: jer je Gospod milostiv i smiluje se.“ Jakov 5:11
Kako je Sotona napadao Jova, i kako je napadao Hrista, tako napada i Božji narod.
„2.Timotiju 3.12 A i svi koji pobožno hoće da žive u Hristu Isusu, biće gonjeni.“
Priča o Jovu nam je podsetnik da se ne obeshrabrimo kada prolazimo kroz nevolje.
Znamo da je Sotona uzročnik nevolja, ali znamo i da će nas Bog vaskrsnuti na kraju.
Knjiga o Jovu nije tužna priča. Iako počinje kao priča o čoveku u velikoj nevolji, završava se kao priča o blagoslovenom čoveku.
Mi ćemo takođe biti napadnuti, jer Đavo želi da pokoleba našu veru. Blago onima koji izdrže do kraja.
Jov nije patio koliko je patio IH. I mi patimo, ali ni mi ne patimo koliko je patio IH da bi nas spasao. IH je umro jer ne želi da večno patimo. Vredi verovati Bogu koji tako požrtvovano želi da spase svoj narod.
Pod pritiskom i trenjem nastaje biser u školjci.
Pod velikom temperaturom i pritiskom nastaje dijamant. Tako kroz nevolje Bog pročišćava svoju crkvu.
Ako prolazite kroz nevolje, ne budite obeshrabreni, izdržite kao Jov. Bog će s nama govoriti licem k licu, kao što je razgovarao s Jovom lice u lice.
Jov je svedočanstvo za sve generacije posle njega – imao je bezgranično poverenje u Boga, čak i u najvećoj nevolji.
Zaključak
Ovde smo samo preleteli preko nekih detalja, a možemo da nađemo mnogo više tekstova u SZ koji govore o IH.
Dakle, događaji iz života Biblijskih ličnosti često predstavljaju predslike ili proročanstva koja opisuju delove Božjeg plana za spasenje ljudi i šta će učiniti Mesija, odnosno Hristos.
Veoma je bitno da dozvolimo da nam Bog kroz Bibliju da šablon ili principe kako da tumačimo ove tekstove, a da to ne budu ljudski principi tumačenja.
Bog je tražio od ljudi da detaljno urade sve kako im je rekao, jer je svaki detalj opisivao važne delove plana spasenja. Radi malog iskrivljenja simbola,
Bog je dozvolio drastične posledice, da bismo razumeli koliko je svaki detalj vitalan za razumevanje proročanstava, naročito onih koji se tiču poslednjeg vremena pred drugi Hristov dolazak.
Ako je Hristos tumačio Bibliju po principu da istorijski događaji u Bibliji predstavljaju proročanstva, time nam je pokazao šta Bog očekuje od nas kako da razumemo Božje poruke.
Neka tumačenja Biblije po ovom principu donosila su informacije koje su bile pitanje života i smrti po svojoj važnosti. Pitanje da li imamo poverenje u Boga ili radije verujemo ljudima ili sebi.
IH je svuda u Bibliji, to je On sam rekao. To nije lično mišljenje jedne osobe, nego mišljenje autora Svetog Pisma - Boga.
Priča o Isusu Hristu ne počinje od Evanđelja po Mateju, nego od stvaranja sveta, od 1.Mojsijeve pa do Otkrivenja. Cela Biblija je otkrivenje IH.
Ako su ove Biblijske ličnosti bile odraz IH, onda I mi to možemo da budemo. Predajte svoj život Bogu i On će to učiniti.